מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

חומר פדגוגי - דיאלוג בחשיכה

'דיאלוג בחשיכה' הינה תערוכה לגילוי הבלתי נראה, המתקיימת בחשיכה מוחלטת. בתערוכה בלתי שגרתית זו, לא רואים בעצם דבר, אך מגלים עולם ומלואו, ובתוכו- את עצמנו.

פעילות דיאלוג בחשיכה- להכיר את עצמך דרך החושך. פעילות מופלאה וחינוכית הנעשית כולה בחושך מוחלט במוזיאון הילדים הישראלי. 
זהו מיזם ערכי חינוכי ייחודי שבו מדריכים עיוורים מובילים את המבקרים דרך חללים חשוכים אך מעוצבים כ: טבע, עיר הומה, שוק, ועוד.

התערוכה מבקשת להעביר את המבקרים חוויה ייחודית עם עצמם, לחשוף אותם לעולם החושים העשיר הטמון בכל אחד ואחד מהם, וליצור מפגש נטול דעות קדומות בין אנשים עיוורים לאנשים רואים.
הרעיון לתערוכה נוצר ע"י ד"ר אנדריאס היינקה, שבמסגרת עבודתו כעיתונאי חנך עמית עיוור. הוא הוקסם מעולמו העשיר וחיפש דרך להעביר אותו לאוכלוסיית הרואים. בשנת 1988 נחנכה התערוכה הראשונה בגרמניה. מאז נודד הרעיון ברחבי העולם וזוכה להערכה עצומה. עד כה הוצגה התערוכה ב-15 מדינות באירופה, צפון ודרום אמריקה, קנדה ויפן.

בהיבט החינוכי, לתערוכה ארבעה נושאים עיקריים:
א. מפגש עם עצמי והחושים שלי - בעולם של גירויים ויזואליים מתמידים, בו המחשב והטלוויזיה משתלטים על רוב זמננו, מאפשרת התערוכה מפגש ייחודי ובלתי אמצעי של כל אחד ואחד עם עצמו והפוטנציאל החושי הטמון בו.
בשקט שמאפשרת החשיכה ניתנת ההזדמנות לכל מבקר לגלות את עצמו מחדש ולהתמודד עם שאלות קיומיות בסיסיות. זוהי גם הזדמנות לבדוק מחדש את חושי השמיעה, הריח, המישוש והטעם, ואת יכולתו לסמוך עליהם באופן מוחלט.

ב. מפגש עם עצמי בקבוצה - ההליכה בחשיכה יוצרת סיטואציה של לחץ קבוצתי, מתוך הלחץ הזה לעיתים עולות ומופיעות ביתר שאת תופעות חברתיות הקיימות בקבוצה מלכתחילה. לאחר הסיור קיימת הזדמנות פז להעלות נושאים חברתיים שונים הקשורים לתקשורת בין אישית וקבוצתית וכן נושאים שונים הקשורים לנורמות חברתיות והדינמיקה הקיימת בקבוצה.

ג. מפגש של "רואים" עם עיוורים וכבדי ראייה - ההליכה בחשיכה מדמה למבקרים את עולמו החוויתי של האדם העיוור, ובכך מאפשרת דיאלוג פתוח, אינטימי ונטול דעות קדומות בין עיוורים לרואים. בתערוכה נוצר למעשה היפוך תפקידים, כאשר ה"מוגבל" הופך למוביל ובכך "מראה" לקבוצה כי עולמו אינו עני יותר- הוא רק שונה.

ד. פתיחות לשונות - מתוך יצירת הפתיחות לעיוור נוצרת גם הזדמנות לפתוח נושאים של שונות אישית וקבוצתית ועד לשונות של דעות וזוויות ראייה על החיים.
קבוצות מאורגנות יעברו לפני הכניסה לתערוכה פעילות הכנה שתתמקד בהכנה לחוויה הייחודית הזאת, יצירת אמון קבוצתי ומודעות לנושא החושים. לאחר היציאה מהתערוכה יפגוש את הקבוצה מדריך שיקיים איתה דיון או הפעלה במטרה לסכם ולעבד את החוויה.

על מנת שהקבוצה תפיק את המירב מהתערוכה, אנו מבקשים לשמור על כמה כללים חשובים:
1. בכל קבוצה עד 10 משתתפים. רצוי לחלק את המשתתפים לקבוצות מראש, על מנת לחסוך את הזמן המיועד לפעילות. הרכב הקבוצות משפיע מאוד על אופי הפעילות ולכן כדאי להקדיש לו מחשבה.

2. רצוי להצמיד מלווה מבוגר לכל קבוצה של 9 תלמידים. כדאי שהמלווה יכיר את הקבוצה ויוכל לסייע לה במהלך החוויה.

3. יש לדייק ולהגיע בזמן שנקבע. מומלץ להגיע כ-20 דקות לפני זמן הסיור.
אי הגעה בזמן לא תאפשר כניסה ולא יוחזר כסף.

4. במקום קיימת מלתחה, בה תתבקשו להשאיר תיקים, טלפונים ניידים, שעונים מאירים וכו'. אין להכניס לתערוכה כל ציוד מאיר (פנס כיס, מצת וכו'.)

5. רצוי להצטייד בכסף במטבעות לשימוש בבית הקפה החשוך שבתערוכה.

6. בעלי כיסא גלגלים חשמלי יתבקשו לעבור לכיסא גלגלים מכני שיועמד לרשותם במקום. יש לציין זאת עם הזמנת הכרטיסים.

7. במידה ובקבוצה משתתפים עם צרכים מיוחדים, מגבלות גופניות, או קבוצות של חינוך מיוחד, נא ליידע את מחלקת השיווק מראש, על מנת שנוכל להיערך בהתאם.

אנו רואים חשיבות רבה בהכנת הקבוצה לביקור.
ניתן להכין את התלמידים לפני ההגעה לתערוכה בכמה אמצעים:
א. שיחת תיאום ציפיות עם התלמידים ונסיון לחזות מראש מה הם יעברו מבחינת החוויה בביקור כזה.
מתוך כך לאוורר חששות, נקודות של חוסר אמון והדגשת הצורך בכיבוד הפרט ואמון הדדי בנסיון כמעין זה.

ב. שיחת הכנה בה ניתן לדון בנושאמוגבלות בכלל, העוורון בפרט(דרך העלאת אסוציאציות או עידוד התלמידים לשתף בחוויות ומחשבות אישיות בנושא) ; והחושים האחרים העומדים לרשותנו ומתי אנו נסמכים עליהם.
בהזדמנות זו ניתן לעודד את הילדים לשוחח על המוגבלויות שלהם.

ג. תרגיל מוביל ומובל: התלמידים יובילו זה את זה בעיניים עצומות לאורך מסלול בכיתה או בחצר בית הספר. לאחר מכן ניתן לשוחח על התחושות שעלו במהלך התרגיל.

ד. ניתן לצפות יחד בקטעי וידאו (למשל מתוך הסרטים "אני עוד אפליג" בבמוי ברק שקין, או "האולימפיאדה הראשונה של אמא" בבימוי רן כרמלי), או לקרוא יחד קטעים על הנושא (קטעים מומלצים: "במה אני מיוחדת- הסיפור עלי" מאת ויקי סקוט, המתאים לגילאי יסוד, "על העיוורון" מאת ז'וזה סאראמגו, המתאים לתיכון).

אנו מאחלים לכם ביקור מהנה!

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp