מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

שלום כיתה א

לצלוח את המעבר מגן לבית ספר בשלום

ללכת לבית ספר, זה צעד משמעותי לא רק לכם ההורים אלא גם לילדים שכבר צלחו את המעברים בין הגנים השונים. לילדים, המעבר מגן החובה לכיתה א' הוא גדול ומשמעותי – הם צריכים להתמודד עם הכרות של פרצופים חדשים – מורים וילדים, ללמוד שמות חדשים, לפגוש הרבה מבוגרים שונים אך גם להתמודד עם המעבר לסביבה אחרת – לסוג מבנה שונה, לכתות הלימוד ולסדר יום שונה בתכלית ממה שהם הכירו וידעו. הכנה נכונה לפני, יכולה לשכך את ההתרגשות של הילדים ולהצעיד אותם לעבר מעבר קל ופשוט.

ההכנה לקראת המעבר לבית הספר מתחילה קודם כל בבית. במהלך תקופת ההכנה על ההורים, המטפלים והמשפחה הקרובה משחקים תפקיד חשוב בהתפתחות הילד והכנתו לכתה א'. מוכנות לבית הספר כוללת מיומנות עזרה עצמית (כגון הליכה עצמאית לשירותים, ללמוד להתלבש, לשטוף ידיים), היכרות ולימוד להשתמש בכלים של בית הספר (מספריים, עפרונות, טושים, דבק) ובנוסף – כישורי תקשורת  - ללמוד לתקשר עם הסובבים, להביע רצונות וצרכים, מי אתה וכמובן להסתדר עם אחרים.

 לעזור לילד לצלוח את  המעבר מהגן לבית הספק

תפקידנו כהורים

ילדים נולדים עם הפוטנציאל ללמוד את הכישורים האלה, אבל אם הם לא מקבלים את הגירויים שהם צריכים מהסביבה שלהם (הורים, משפחה קרובה ומטפלים) בגילאים המוקדמים, אז ישנה סכנה כי בעתיד ההתפתחות שלהם בנושאים אלו תתעכב או תיפגע.

מחקרים רבים בתחום מדעי המוח, מלמדים אותנו כי המוח נבנה בהליך מתמשך שמתחיל עוד מלפני הלידה ונמשך עד לבגרותו. ניתן את התפתחות המוח לשלבים השונים של בניית בית – החל מהנחת היסודות, בניית קירות החדרים וחיווט החשמל בסדר הנכון.

חוויות מוקדמות של הילדים, פשוטו כמשמעו, מעצבות את איך שהמוח נבנה. בין הגילאים 0 – 5, הילדים לומדים את הכישורים הבסיסיים של איך ללכת, לדבר ולאכול בעצמם. בין הגילאים  0 ו -5, ילדים צעירים ללמוד כישורי חיים כמו איך ללכת, לדבר, ולהאכיל את עצמם.

כישורים החברתיים-הרגשיים שלהם גדלים, גם, כפי שהם לומדים איך להסתדר עם אחרים וכיצד לזהות רגשות שלהם. ילדים זקוקים למבוגרים לעידוד בניית מיומנות זו ולהיות שמח על הגעה לאבני דרך. גם הכישורים החברתיים רגשיים שלהם נבנים וגדלים בתקופה זאת – הם לומדים להסתדר עם אנשים נוספים ולומדים להכיר ולזהות את הרגשות שלהם. ילדים צריכים מבוגרים בכדי שיעודדו את התהליכים הללו ושיתרגשו מההישגים השונים (מרשימים יותר או פחות).

 שלום כיתה א' - ילדים משחקים בגן

משחקים ופעילויות כדרך לימוד

משחק ולימוד כדרך אגב היא אחת השיטות לפתח את הכישורים הללו ואת האופי של הילדים. באמצעות המשחק הילדים יכולים למצוא אינספור דרכים שיספקו את הסקרנות שלהם. פאזלים ומשחקים נוספים עוזרים לילדים להיות סבלניים ולהתמיד במשימה אבל גם מפתחים ובונים את הביטחון ואת תחושת ההישגיות שלהם.  אם משחקים, חשוב שהילדים ישחקו גם עם ילדים אחרים וכך נעזור להם לפתח את יכולות המו"מ והרגשיות בילדים. למידע נוסף בנוזא אתם יכולים לקרוא בבלוג שלנו: למה חשוב שהילדים שלכם ישחקו בחוץ.

אנחנו כמבוגרים, יכולים לשפר את כישורי השפה של הילדים על ידי משחק ועל ידי דיבורים עם הילדים שלהם. אחד הדגשים החשובים הוא לתת לילד להתבטא ולהעלות רעיונות לפעילות ומשחקים מבלי שנשתלט עליהם ונהפוך אותם לשיעור. כאשר הילד שלכם "עסוק" במשחק כלשהו – תנו לו לשחק! אין צורך להפריע לו ולשאול אותו מה אתה עושה? פשוט תנו לו לעשות זאת ואפילו יותר, הצטרפו לחוויה - בין אם זו מסיבת תה, פיקניק או כל משחק אחר שהילד הגה.

אנחנו יכולים לפתח את השיחות עם הילדים, לשאול, להקשיב ולענות, יכולים להקשיב ולשחק עם צלילים, מילים ורעיונות. אנחנו יכולים "להיכנס לדמות" ולשחק אותה בהומור ובהתלהבות. לשיר שירים מומצאים וטיפשיים, להמציא סיפורים או להקשיב ביחד לסיפורים תוך כדי נסיעה. אנחנו יכולים ללמד אותם את השירים שאנחנו אוהבים לשמוע, שירים ששרנו שהיינו בגילם ובכלל לשתף אותם מה היה הספר האהוב עליכם, הסרט/הדמות  האהובה.

משחק במים וחול, גלגול כדורים על הרצפה וספירה ומיון (גרביים ובגדים ממכונת הכביסה), כמו גם עזרה בעריכת השולחן אולי נראות פעולות פשוטות ותמימות אבל אלו מנחים את היסודות למושגי המתמטיקה. בישול, שטיפת כלים ומשחק במחבתות וסירים יכול להיות מאוד מדעי.

תנו לילד שלכם הזדמנות להתבונן, לעשות לנסות ולחזות מה יקרה – דברים אלו יעזרו לו ללמוד לענות על השאלות שיש לו בעצמו ולפתור את הבעיות שלו לבד – זה הרבה יותר מעצים ומלמד מסתם לתת לו את התשובה.

לתת לילד אחריות - ילד עם כובע של טבח עוזר להורים לבשל

ללמוד ולצמוח הוא תהליך שקורה באופן תמידי וטבעי – כמו הליכה במדרגות צעד אחד מוביל למשנהו. אך כאשר אנחנו לוקחים את ידו של הילד הצעיר ועולים במדרגות עימם. צמיחה היא תהליך רציף, כמו הליכה במעלת מדרגות, צעד אחד מוביל למשנהו. כאשר אנחנו לוקחים את ידו של הילד שלנו ועולים איתו ביחד במדרגות זה יכול לעשות את כל ההבדל.

במוזיאון הילדים אנחנו לוקחים את ההתפתחות של הילד שלכם צעד אחד קדימה. הפעילויות לילדים שלנו מציעות להם ולכם חוויות לימודיות מיוחדות ומהנות – החל מקבלת השונה, התמודדות עם ביישנות ופחד מהסביבה, הבנת המושג חברות וקבלת השונה ועד התמודדות עם סיטואציות ורגשות העולים בהם בעקבות ההתרחשויות השונות.

 

 

אולי יעניין אתכם גם:

סקרנות והתפתחות הילד שלכם

איך להגיד לילד לא

דפי צביעה לילדים

לקבלת רעיונות נוספים לבילוי זמן איכות עם הילדים הכנסו לבלוג שלנו

 

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp