מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

הפרעות שינה אצל ילדים

6 דרכים לעזור לילד שלכם לישון טוב בלילה

הפרעות בשינה הינן אחת מהתופעות השכיחות איתן מתמודדים הורים עם ילדיהם. סביר להניח שגם לכם יצא להתמודד עם ילד שמסרב ללכת לישון או מתקשה להירדם. למעשה, מחקרים רבים מראים שקרוב ל- 40 אחוז מהילדים מתמודדים עם בעיות שינה, בין אם בקושי להירדם ובין אם קושי בשינה רצופה. גם הילד שלכם מתקשה להירדם? הנה כמה דרכים שיכולות לעזור לכם לגרום לו להירדם ולשפר את איכות השינה שלו:

  1. צמצום זמן מסך

היום, יותר מתמיד, קשה לנו לנתק את הילדים שלנו מהמסכים השונים – בין אם זו הטלוויזיה, הטאבלט המשפחתי או הסמארטפון. יחד עם זאת, מחקרים רבים הראו שבהחלט שווה לכם לנסות: במחקרים עלה כי ילדים ששחקו  שעה אחת של משחקי וידאו שעה לפני השינה התקשו מאוד להירדם זמן קצר אחרי. לכן – אם אתם מתירים לילד שלכם לשחק במשחקי וידיאו או לצפות בתכנית טלוויזיה בערב, וודאו שהם עושים זאת כמה שעות לפני השנה ולא בצמוד לה.

ילדים משחקים בטאבלט לפני השינה

  1. ארוחת בוקר בערב

האוכל הוא מרכיב חשוב באיכות השינה שלנו. הקפדה על המזונות אותם אנחנו נותנים לילדים שלנו בארוחת הערב,  יכולה להוות אחת המפתחות לשינה מוצלחת.

ישנן מזונות אשר מומלץ להימנע מהם לפני השינה: פירות שלרוב מעלים את רמת הסוכר בדם, כרוב, ברוקולי, צנון וקולרבי, מאכלים עם תבלינים כגון: שום, פלפל, קינמון וכן מזונות עשירים במלח.

מה כן מומלץ לאכול? מאכלים שיכולים לתרום לשינה טובה יהיו מזונות המשלבים חלבונים ופחמימות, כמו שיבולת שועל עם חלב או טוסט עם חמאת בוטנים טבעית. הפחמימות מעלות את רמת הסרוטונין במוח וכאשר הרמה שלו גבוהה אנו חשים רוגע ושובע. כאשר רמת הסרוטונין נמוכה מדי, הדבר עלול לגרום לשינה לא סדירה, ולכן כאמור מומלץ לאכול בערב מאכלים כגון :קערת פסטה קטנה, שיבולת שועל, דגנים (אורז, פרוסת לחם) אך גם יוגורט, גבינה, בננות, שעועית, עופות, ביצים וטונה הם אפשרות טובה.

ילדים אוכלים ארוחת ערב

חשוב להדגיש שאכילה לפני השינה צריכה להיות מושכלת ומתוכננת. בשל תהליך העיכול, מומלץ לאכול את ארוחת הערב כ-3 שעות לפני שהולכים לישון ורצוי שהארוחה תהיה קטנה ולא כבדה מדי.

 

  1. לבחון את הסביבה

חלק מהילדים נשארים ערים או מתקשים להירדם בגלל אלרגנים שונים הגורמים להם לגירוד, להתחממות יתר ולגודש באף. אם אתם חושדים שזו יכולה להיות הסיבה שבגינה הילד שלכם מתקשה להירדם אז מומלץ לקחת אותו לבדיקת אלרגיה, ואף לנסות להחליף לו את הפיג'מה והמצעים לכאלה שעשויים מכותנה אורגנית נושמת.

תינוק בוכה ואמא שלו מרימה אותו

  1. ניתוק מהחשמל

לכל מכשיר חשמלי שמחובר לחשמל יש שדה חשמלי. השדות החשמליים הללו משבשים את הפרשת המלטונין בגוף, ובכך פוגעים באיכות השינה של הילד.

ההמלצה היא לשים את המכשירים החשמליים השונים: השעונים המעוררים, המוניטורים לתינוקות, הטלוויזיות, הפלאפונים וכל מכשירי החשמל השונים, לפחות שניים שלושה מטרים מאיפה שאתם ישנים.

חשוב לדעת בהקשר זה, שגם מכשירים כבויים יכולים לפלוט שדות חשמליים – ולכן יש צורך צריך לא רק לכבותם אלא לנתק אותם לגמרי – להוציא אותם מהחשמל.

 

  1. כיבוי אורות

הדרך הבריאה והמומלצת ביותר לישון היא בחושך מוחלט. שינה עם אור, כדוגמת מנורות הלילה השונות, יכולה לשבש את השינה ואפילו לפגוע במערכת החיסונית. במידה הילד שלכם מפחד מהחושך, הפתרון הוא לא לתת לו לישון כל הלילה עם מנורת לילה דולקת לידו אלא להדליק אור במסדרון ולכבות אותו כאשר הוא נרדם, או להשתמש בטיימר.

במידה שהילד שלכם מתעורר מוקדם, נסו לכסות את החלונות בווילונות אפלים אשר יחסמו את קרני השמש מלהיכנס לחדר הילדים.

 

  1. להפוך את השינה למיוחדת

כשילדים מרגישים אהובים, הם נוטים להירגע. צרו עם ילדם שגרת שינה קבועה הכוללת התכרבלות, זמן סיפור ושיחה קצרה. שגרת שינה אשר תכלול את כל אלו, תגרום לילד שלכם להיות נינוח ורגוע, דבר אשר יגרום לו לנדוד אל מחוזות ארץ החלומות ברוגע ושלווה.

הורים וילדה מבלים זמן איכות לפני השינה

לדעת מה מפריע לילד שלך ולהגיב בהתאם

הפרעות שינה אצל תינוקות -גילאים חצי שנה עד שנתיים

בין הגילאים חצי שנה לשנתיים, אחד הדברים שמחזיקים את הילד שלכם ער זו חרדת הנטישה. בגילאים האלו אנחנו מנחילים לילדים שלנו את ההרגלים שלהם לעתיד. לכן, כאשר אנו מרדימים את הילדים לישון על הידיים, מומלץ להניח אותם במיטה כשהם מנומנמים – אך עדיין טיפה ערים, וזאת בכדי להרגיל אותם להירדם בכוחות עצמם. אם עד היום הרגלתם אותם להירדם עליכם – יש לעשות את השינוי בהדרגה.

בגילאים אלו, מאוד טבעי שהילד שלכם יתעורר באמצע הלילה. חשוב בשלב זה לא להרים אותם מיד מהמיטה אלא לתת להם הזדמנות להירדם שוב מבלי לצאת מהמיטה.

 

הפרעות שינה אצל ילדים בגילאים שנתיים עד שלוש

מה שמונע ילדים להירדם בגילאים אלו, הם פחדים שונים לפני השינה - כגון מפלצות בארון או יצורים דמיוניים מתחת למיטה. בגילאים אלו הדמיון של הילדים מתחיל להתפתח. למעלה מ- 70% מהילדים יש פחדים בלילה. אם הילד שלכם פוחד ממפלצות אל תתעלמו ותבטלו את הפחד שלו – קחו אחריות ולמדו את הילד שלכם כיצד להתמודד עם הפחד הזה.

אתם יכולים למשל למלא בקבוק ספריי עם מים, להדביק לו תווית "ספריי אנטי  מפלצת" ואותו הילד יתיז בחדר לפני השינה ובכך הוא יהיה מוגן במהלך הלילה, או  אם יש לכם חיית מחמד אתם יכולים להכריז שידוע שהמפלצת מפחדת ממנה ולכן היא לא תבוא יותר.

הפרעות שינה אצל ילדים קטנים

דרך נוספת היא לנסות למד את הילד שלך כמה מיומנויות להתמודדות – לנסות להפנות אותו לכיוון מחשבות שמחות, לעצום עיניים ולחשוב על הדברים שהוא אוהבים או לשחזר את הרגעים הטובים שהוא עבר במהלך היום,  או את הביקור שלו באחת מפעילויות הילדים במוזיאון :-)  

 

הפרעות שינה אצל ילדים בגילאים ארבע עד שש

מה שמחזיק את הילד שלכם ער ולא נותן לו להירדם אלו הם החלומות הרעים. איך אפשר לעזור לילד להתגבר על חלומות רעים אתם שואלים? בגילאים האלו דברים סימבוליים כדוגמת "לוכד חלומות" יכולים לפתור את הבעיה. אפילו הסבר פשוט אודות "לוכד החלומות" ועל כך שאנשים מאמינים שהמלכודת תופסת את החלומות הרעים ומשחררת את החלומות הטובים יכולה להספיק. אתם יכולים להגדיל ולעשות ואפילו ליצור עם הילד שלכם לוכד חלומות – עם חוטים, חרוזים צבעוניים וכיוצ"ב.

אם לילד שלכם יש נושא של חלום כלשהו, שחוזר על עצמו מספר פעמים (לדוגמא עכבישים) – נסו להתייחס אליו במהלך היום: אתם יכולים לקרוא ספרים על עכבישים וללמד את הילד שלכם להכיר אותם ובכך לעזור לו להתמודד עם הפחד. רעיון נוסף הוא לעודד את הילד לצייר תמונה של החלום שלו, ואחרי שהוא מסיים לצייר אותה,  תקבצ'צ'ו אותה ותזרקו אותה יחד איתו לפח.

דרך נוספת היא לגרום לילד "לשנות את הערוץ" של החלומות הרעים ממש כמו שעושים כאשר רואים תכנית טלוויזיה מפחידה. למשל, כל פעם שיש לו חלום רע והוא מתעורר, להציע לו למשל להפוך את הצד של הכרית ובכך הוא מסיים את החלום הרע ועובר לחלום טוב. זה אולי דבר פעוט אבל יכול לחולל שינוי גדול.

 

הפרעות שינה אצל ילדים בגילאים שבע ומעלה

מה שמחזיק את הילד שלכם ער בגיל הזה אלו הן דאגות אמתיות.  זה בדיוק הגיל שפחדים אמיתיים מתחילים לצוץ בראשו של הילד - פחד מפורצים, ממחבלים, פחד ממשהו שיקרה לבן משפחה אהוב (אבא, אמא, סבא, אח) ואפילו מבחן או ספר שאבד שמטרידים את מנוחתו.

לא פשוט לעזור לילד להתמודד עם הפחדים הללו, בעיקר בלילה, כששקט וחשוך והילד עייף מדי מכדי להתמודד עם משהו. שום "לוכד חלומות" או "תרסיס אנטי מפלצות"  לא יעזור במקרים אלה.   

מה כן יעזור? אתם יכולים לנסות להפחית את הלחץ מהילד, להגיד לו שהוא לא צריך ללכת לישון מיד – רק לעצום עיניים ולנוח, לעודד אותו לחשוב על זיכרונות טובים – רגע מוצלח מהיום שהיה, מהקייטנה, מהטיול המשפחתי האחרון, מהמשחק עם החברים- כל מה שהוא אוהב. הרעיון הוא למקד את הילד על מחשבה אחת במקום על 20,000 מחשבות שמתרוצצות בראשו הקטן.

ילד מפחד במיטה

רעיון נוסף הוא להציע לילד לנהל יומן סודי – שבו הוא יכתוב ב- 3-5 משפטים את הדברים הטובים בחייו, את החוויות הטובות שהיו לו ביום שחלף וכו'.

לא משנה באיזו דרך תבחרו, דאגו שהיא תהיה רצופה לפחות לשבוע עד עשרה ימים, בכדי שהדבר יהפוך לחלק מהשיגרה של הילד.

 

פעילות ילדים מיוחדת במוזיאון הילדים – לילה במוזיאון

כמדי שנה בחודש אוגוסט, יתקיימו בימי חמישי הפנינג לילה במוזיאון הילדים שאסור לכם לפספס. במהלך הערב יפעלו תחנות פעילות שונות ומגוונות ומסלולי הילדים השונים יפעלו במתכונת לילית מיוחדת.

 

אהבתם? אולי יעניין אותכם גם:


פעילויות לילדים במוזיאון הילדים

אטרקציות ופעילויות לילדים בשבת

רעיונות לימי הולדת לילדים במוזיאון

מחפשים רעיונות לבילוי זמן איכות עם הילדים שלכם? הכנסו לבלוג שלנו

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp