מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

ל"ג בעומר

ילדים אוהבים את ל"ג בעומר, זו עובדה. זה החג היחידי שמוציא את הילדים שלנו (על דעת עצמם וביזמתם כמובן) אל הרחובות לשעות ארוכות לאסוף וללקט קרשים, משטחי עץ וכל דבר דליק אחר שניתן לשים במדורה. ולא משנה כמה גדול וכבד הדבר – הם יצליחו כבר להסתדר – כמו נמלים קטנות שעובדות בהרמוניה מושלמת.

והכל מתנקז לערב אחד, אל מגרש ריק וגדול, שככל הנראה יהיה משובץ בכמה מדורות שונות, והילדים יהיו מוכנים לשיר, לקפוץ ולשרוף את כל אשר אספו וגם אנחנו ההורים נהיה שם, אולי לא בשם אהבת האש אלא יותר מהחשש לסכנות שהיא טומנת בחובה.

לג בעומר - כללי בטיחות לאש


ל"ג בעומר על שום מה

ל"ג בעומר הוא יום של שמחות, חתונות, של מדורות, קומזיצים ושל שירה ושמחה. אך מה המקור של חג זה? למה חוגגים? ומאיפה צצו המדורות?

ספירת העומר מתחילה ביום השני של פסח והיא נמשכת 49 ימים. ל"ג בעומר הוא היום ה- 33 (מתוך 49 ימים) בספירת העומר. ביהדות, ספירת העומר מלווה במנהגי אבלות ולכן בימים אלא לא נהוג להסתפר, להתחתן או לחגוג. המקור לכך הוא מותם של רבים מתלמידיו של רבי עקיבא במשך ימים אלה.

אז מה שונה ל"ג בעומר? ומה חוגגים בו?

לשאלה זו מספר תשובות והסברים. ההסבר הראשון הוא שבימי בית המקדש היום ה-33 היה היום בו הובאו אליו, אלומות השיבולים שנקצרו מן התבואה החדשה. הסבר נוסף קשור למגיפה שפקדה את תלמידיו של רבי עקיבא  - לפי סיפורי החכמים ביום זה נגמרה המגיפה ולכן זהו יום חג ושמחה. הסבר נוסף להילולות השונות הוא הניצחון של בר כוכבא במרד הגדול מול הרומאים.


ומה מקור המדורות?

גם ההסבר למדורות איננו ברור לחלוטין. חלק סבורים שהמנהג קשור בהילולה לזכר רבי שמעון בר יוחאי במירון. רבי שמעון בר יוחאי היה מהרבנים שקראו למרד ברומאים ומסיבה זו הרומאים רצו להרוג אותו. כשהבין בר יוחאי שרוצים להרוג אותו הוא הלך והתחבא במערה יחד עם בנו אלעזר ושם למדו תורה יום ולילה. רק אחרי 12 שנה כשמת הקיסר הרומי וביטלו את הגזרות על עם ישראל (היה אסור לשמור שבת ולעשות ברית מילה) הוא יצא מהמערה.

אז למה מדורות? יום פטירתו של בר יוחאי  היה בל"ג בעומר, וביום מותו הוא רצה לגלות לחבריו סודות מספר הזוהר אך הוא לא הספיק וביתו נשרף, ומאז מציינים את מותו בהילולה – מאחר ונשמתו עלתה לשמיים והתאחדה עם עולמות עליונים ועם מדורות – לזכר האש שכילתה את ביתו.

כללי הבטיחות למדורה - בלוג מוזיאון הילדים בחולון

סברה נוספת על מקור המדורות נעוצה במרד בר כוכבא – הדלקת המשואות והמדורות הייתה הדרך בה המורדים העבירו הודעות אודות המרד; ניצחונות והפסדים. המדורות שאנו מדליקים היום הן לזכר אותן משואות.

 

כללי בטיחות למדורה

מדורות הן כיף גדול גם למבוגרים וגם לילדים, אך יש לזכור כי המדורה מסוכנת וכי האש מסוכנת מאוד, ולכן חשוב מאוד לשמור על כללי בטיחות בעת הכנת המדורות בל"ג בעומר.

 

* בחרו מקומות נקיים מעשבים

* אין להכין מדורות ליד קווי חשמל וליד בנייני מגורים

* יש לתחום ולהגדיר את גבולות המדורה באבנים

* יש להרחיק חומרים דליקים מהמדורה

* יש להחזיק במקום המדורה – דליי מים, חול או מטף כיבוי אש

* אין לזרוק למדורה חומרים דליקים או דלק

* אין לזרוק למדורה מכלים הממולאים באוויר (כל מיכלי הספריי למינם)

* חשוב שבכל מדורה יהיה מבוגר אחראי שתפקידו, להקים את המדורה, להכניס את העצים לאש ולדאוג לכיבוי המדורה. אל תשאירו את הילדים ללא השגחה.

* יש לדאוג שהקרשים יהיו בלי מסמרים וחתיכות מתכת שעלולות לחתוך ולפצוע

* יש להצטייד בערכת עזרה ראשונה

* אל תכניסו לאש חומרים מעובדים כגון פלסטיק, פורמייקה עצים צבועים ולקה – ההתלקחות של חומרים אלו פולטים רעלים שאסורים לנשימה.

* בסיום האירוע יש לוודא כיבוי מוחלט של המדורה בעזרת חול או מים

* אין להעמיד את הקרשים לגובה רב מדי מאחר והם עלולים ליפול בעת שריפתם ולגרום לפגיעות.

* במידה וחלילה נתפסה אש בבגדיו של ילד, יש להשכיבו על הקרקע ולגלגלו מספר פעמים. ניתן להשתמש בשמיכה או מגבת בכדי לעטוף את האש ולחנוק אותה.

* במקרה של כוויה יש לשפוך אך ורק מי ברז על הכוויה ולהעביר את הנפגע לטיפול רפואי.

 

מה לעשות ליד המדורה

קודם כל נזכיר, שמטעמי בטיחות, יש לבצע את כל ההפעלות והפעילויות לילדים לצד המדורה ולא מסביבה. 

מלבד השירים והריקודים ניתן להוציא מהמדורה מספר גחלים, ולאחר שהם התקררו אפשר להשתמש בהם לצבוע את הפרצוף של הילדים. ניתן לצייר אף עגול ושחור כמו מיקי מאוס, או שני פסים עבים מאיימים כמו אינדיאנים.

תפוח אדמה במדורה - פעילויות לילדים ללג בעומר

את תפוחי-האדמה והבצלים מומלץ להשחיל על חוט תיל. הכנסתם והוצאתם מהאש תיעשה ע"י מבוגר. לפני הגשתם לילדים יש לוודא שהם אינם חמים מדי לאכילה, מאחר ותפוחי-אדמה ובצלים חמים עלולים לגרום לכוויות קשות בפה.

כמו בכל חג ומועד אנחנו מזמינים אתכם לבוא ולבלות את ל"ג בעומר איתנו, עם שלל הפעילויות והאטרקציות לילדים שיש לנו להציע לכם (רק שימו לב לשעות הפתיחה).

 

אהבתם? אולי יעניין אותכם גם:


איך להגיד לילד לא

פעילויות לילדים במוזיאון הילדים

אטרקציות ופעילויות לילדים בשבת

רעיונות לימי הולדת לילדים במוזיאון

מחפשים רעיונות לבילוי זמן איכות עם הילדים שלכם? הכנסו לבלוג שלנו

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp