מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

איך לעודד את ילדכם להיות חברותיים

שנת הלימודים החדשה העומדת בפתח, וה-1 בספטמבר שמתקרב בצעדי ענק, מהווים לילדים רבים מושא להתרגשות ושמחה. אך לילדים אחרים- בעיקר ילדים קטנים העומדים להתחיל את כיתה א' או לילדים המתקשים קצת יותר מבחינה חברתית, מדובר בחויה מרתיעה ולעיתים אף שלילית, בשל אותו הפן החברתי בדיוק.
אז כיצד תעודדו את ילדכם להיות חברותיים ואהודים?
הנה כמה עצות כלליות וגם ספציפיות יותר לפעוטות ולילדים.

ילד בודד יושב על בית מעץ

זכרו- בכל גיל, הילדים לומדים מההתנהגות שלכם

העצה הראשונה שלנו בנושא זה, נוגעת דווקא לכם- ההורים. הילדים הקטנים שלכם, לומדים כיצד להתמודד עם העולם, והחברה בפרט, קודם כל בבית- מכם. לכן, ככל שאתם תראו להם יותר דוגמאות חיוביות להתנהגות חברתית נאותה, כך גם הם יהיו כאלו. החל מאירוח של חברים בביתכם, דרך שיחות טלפון משותפות וכלה במפגשים איתם לבילוי מחוץ לבית. כל פעולה כזו, אם תלווה בהסבר, תבהיר לילדים כי חברים הם חלק בלתי נפרד מהחיים והם יפתחו כלפי הרעיון תחושה חיובית כללית. תהליך הלמידה איננו רק דרך ההתנהגות שלכם למכרים שלכם, אלא גם דרך ההתנהגות שלכם לחברים שלהם. אירגנתם לילד מפגש עם חבר בביתכם? תנו להם לשחק, שבחו אותם על ההתנהגות היפה שלהם יחד ואל תביעו רתיעה מכך שהם רבים, משתוללים או מלכלכים את הבית. כך תבהירו להם, גם בצורה שאינה מילולית שהיחס שלכם כלפי החברים ואירוח בבית, הוא דבר שנתפס באופן חיובי על ידכם.

אל תילחמו בנטייה הטבעית של ילדכם מבחינה חברתית

לא כל הילדים נולדים עם אותו אופי. לכל ילד יש את התכונות שלו ואת הנטיות החברתיות שלו. ילד אחד יהיה כזה שאוהב תשומת לב וחברה ויהיה לו קל יותר ליצור קשר עם ילדים אחרים, בעוד ילד אחר יהיה ביישן יותר ולא ירצה יותר מחבר אחד או שניים סביבו. לכן, חשוב שתשמעו את דעת ילדכם, שאלו אותם עם איזה חבר או חברה היו רוצים להפגש ואם הם מביעים אי רצון להשתתף באירוע חברתי או להזמין חברים בתקופה או יום מסויים, אל תדחקו בהם. ילדים שמשתתפים בפעילות חברתית בשעותיהם הפנויות, מתוך הכרח, יפתחו לאחר מכן סלידה מן המפגשים הללו והנזק יעלה על התועלת המיידית.


הורים לפעוטות? דאגו עבורם לאינטרקציות חברתיות

הטיפ הבא שלנו נוגע בעיקר להורים לפעוטות. בגילם הרך, הילדים הללו עדיין תלויים מאוד בהוריהם שיקבעו להם סדר יום וידאגו לכל צרכיהם הפיזיים והמנטאליים. גם הדאגה לחברה, היא בידי ההורים בעיקר בגיל הזה. לכן, חשוב לדבר עם הורים נוספים מהגן או הפעוטון ולקבוע מפגש בין הילדים. פעם בבית שלכם ופעם בבית שלהם. באופן זה יפתחו הפעוטות עצמאות מאחר ומאפשרים להם לשחק לבד וביחד וכך גם ייצרו קשרים חברתיים ראשונים החיוניים לפיתוח הכישורים החברתיים שלהם בהמשך. תוך כדי המפגש, חשוב לעודד את הילדים לחלוק ולשתף בצעצועים שלהם ולשבח אותם בכל פעם שהם עושים זאת, על מנת לפתח בהם את ההבנה מהי ההתנהגות הנכונה עם חברים. במידה ומדובר בפעילות חברתית משותפת מחוץ לבתים, חשוב להקפיד ולעודד את הילדים לעזור זה לזה, להסביר להם כיצד מצופה מהם להתנהג בסיטואציה הספציפית ולשבח אותם בכל פעם שהם עומדים בציפיות. גם אם טעו, או לא התנהגו כיאות- חשוב לא לכעוס עליהם אלא להסביר בשקט ובצורה נעימה והגיונית מה נעשה בצורה לא נכונה.

חברים כבר בתור פעוטות

צרפו את הפעוטות והילדים שלכם לחוגים

טיפ חשוב נוסף, שלמעשה יעמיד את הילדים שלכם באופן טבעי בפני סיטואציות חברתיות על כל נגזרותיהן, היא השתתפות בחוגים. אלו, מאפשרים לילדים מצד אחד לפתח תחביבים וכשרונות, ומנגד הם נחשפים לילדים נוספים וצריכים להתמודד ולהסתדר איתם. חוץ מהיתרונות הללו, החוגים גם מאפשרים למשתתפים בהם את האפשרות להבעה עצמית ולעיתים אף להצטיינות, דבר אשר תורם לבניית הבטחון העצמי שלהם לאורך זמן. וכמובן, מדובר במקום נפלא להכיר בו חברים חדשים, גם עבור ילדים שחברי כיתתם או הגן שלהם, הם "לא בדיוק כוס התה שלהם".

חוג כדורגל לילדים ולפעוטות

למדו את הילדים להיות מי שהם

כבר מגיל צעיר, חשוב ללמד את הילדים מהי חברות טובה- כזו שיש בה יחסי תן וקח הדדית, כזו שיש בה נאמנות וכמובן עניין משותף וכיף. לילדים קצת יותר גדולים יש מושג ממשי יותר של איך חברים צריכים להתנהג. בקשו מהילדים תמיד לשאול את עצמם האם החברים הללו מתנהגים כפי שמצופה מהם? למדו את ילדכם לא לנסות למצוא חן ולהתחבר בכל מחיר, אלא לשמור על מי שהם ולעמוד על הזכויות הקטנות שלהם. באופן זה ייצרו הילדים חברויות אמיתיות ולא חבריות המושתתות על אינטרס.


מעבר לטיפים הללו, אנו מזמינים אתכם גם לבקר במוזיאון הילדים ולפתח את הכישורים החברתיים שלכם באמצעות שלל האטרקציות לילדים ולפעוטות הנמצאות במוזיאון. החל ממסלול טיול עם ינשול המיועד לפעוטות מגיל שנתיים וחצי ונועד ללמד אותם להתמודד עם ביישנות ומפגש עם ילדים אחרים וכלה במסלול החייזרים המיועד לגילאי 8 ומעלה וילמד את ילדכם שיעור חשוב בקבלת השונה והאני האישי שלכם.


וכמובן, מאחלים לכם שנת לימודים חדשה פוריה, מהנה ומלאת חברים!

עוד מאמרים שעשויים לעניין אתכם:

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp