מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

איך מעודדים פיתוח עצמאות אצל ילדים?

רבים מאיתנו נוטים לשכוח, שהילדים שלנו, חוץ מלהיות ילדים, הם גם בני אדם קטנים בתחילת התהוותם. מה שהם ילמדו והכישורים שירכשו בשלבים המוקדמים של חייהם, יעצבו אותם כבני אדם בוגרים וישפיעו על אורח חייהם והאופי שיפתחו. אחד הכישורים החשובים ביותר שרצוי לעודד כבר מגיל צעיר, היא היכולת לעצמאות. לא כל ילד נולד עם יכולת זו, אבל בהחלט ניתן וכאמור מומלץ לעודד ולפתח אותה. הנה כמה עצות איך לעשות זאת בצורה נכונה.


בתור התחלה- הורידו את מפלס הלחץ

מכירים את ההורים שעל כל דבר או לכל מקום שהילד שלהם הולך, הם צועקים לו "תיזהר", "אל תיגע", "אתה תיפול" , "מה אתה עושה" ודומיהם? ובכן, מסתבר שהתייחסות כזו אל הילד- בצורה מגוננת מדי וכזו המלווה בעודף הערות וביקורת, לעיתים יוצרת את האפקט ההפוך על הילד בכל הקשור לעצמאות ובטחון עצמי. משפטים כאלו, למעשה מרמזים לילד שלא סומכים עליו, ששיקול דעתו אינו נכון או מתקבל על הדעת, ושהוא זקוק כל העת ליד מכוונת. אם זה נעשה בגילאי שנתיים ומעלה, בהם הילד הפעוט כבר מתחיל לפתח את התודעה שלו והתפיסות החברתיות והסביבתיות, זה עלול להפוך את הילד לחששן ותלוי בהורים בהמשך הדרך.
אז מה כן ניתן לעשות למרות החששות? במקום לצעוק מרחוק, דברו לילדים במעשים. כוונו אותם למקום הנכון כאשר הם זוחלים למקום מסוכן, תנו להם לשחק וליהנות עם החברים גם במחיר שייפלו או יפצעו מעט - אחרי הכל, אל תשכחו שחייבים ליפול לפני שלומדים ללכת. אם מדובר בילדים קצת יותר גדולים אתם יכולים להסביר להם בצורה רגועה ושקולה- "בכביש יש מכוניות גדולות ומהירות שלא יכולות לראות אותך טוב, והן לא יספיקו לעצור אם תקפוץ לכביש. בגלל זה אתה לא משחק ליד הכביש ולא רץ אליו".

אמא לחוצה מחזיקה ילד בוכה

(דאגה לילדים היא חשובה, אך ההתנסות שלהם בסיטואציות שונות טובות כרעות, חשובה אף יותר)

שדרו לילדים שאתם סומכים עליהם

להוריד את מפלס הלחץ כלפי הילדים ומעשיהם, זה חשוב אך לא מספיק....אחד מהדברים שילדים זקוקים להם יותר מכל, כדי להיות מבוגרים עם בטחון עצמי ועם יכולת עצמאות, היא לקבל את התחושה שההורים שלהם סומכים עליהם ומאמינים במסוגלות שלהם בלב שלם. איך ניתן לעשות זאת? כאשר הילד עוד צעיר מאוד- תינוק, עידוד שלו לנסות לאכול לבד שלא מכפית או מבקבוק ישדר לו שאתם סומכים עליו שהוא מסוגל לאכול לבד. כאשר הוא מתחיל ללכת, אפשרו לו ללכת ולחקור את סביבתו באמצעות בימבה או כל כלי עזר אחר שיעזור לו להיות יציב והזיזו אותו בעדינות ממקומות שלא תרצו שיגיע אליהם. בכל פעולה שהילד מצליח לעשות פעולה לבד- חשוב לעודד ולשבח אותו.

דרך נוספת לגרום לילד להרגיש שייך וחלק מהותי וחשוב במשפחה, היא לשתף אותו במטלות השוטפות שבבית. למשל, כאשר שוטפים את הבית, תנו לו לפתוח את הברז על מנת למלא את הדלי, עובדים במטבח- למדו את הילד לחתוך, למרוח, לרדד וללוש בצק וכך תרוויחו גם עזרה וגם ילד עם תאבון גדול יותר כאשר הארוחה עצמה תגיע. אם אתם עובדים בגינה, הזמינו את הילד לעבוד יחד אתכם בניקוש עשבים או הוצאת ענפים קטנים מהגינה. סוד הקסם הוא פשוט- ילד שמרגיש שייכות ובעל ערך במשפחה, הוא ילד שיגדל עם בטחון עצמי ויכולת לעצמאות כיוון שהוא מבין שמקומו חשוב ומובטח בבית.
יחד עם זאת, חשוב לזכור שילדים כמו ילדים, עושים טעויות. אם ילדכם עשה טעות או שטות כלשהי במהלך העזרה שביקשתם ממנו או בפעילות ששילבתם אותו, חשוב לקבל זאת בהבנה. אל תכעסו, אל תנזפו ואל תאיימו שבפעם הבאה הוא לא יעזור. כך תעבירו לו את המסר, שזה בסדר לטעות ועדיין זה לא מונע מלחזור ולנסות דברים חדשים, עד שעושים אותם טוב ונכון.

אמא וילדות מבשלות יחד

עודדו את הילדים לאינטרקציה עם חברים וילדים נוספים

אחת הדרכים המוצלחות ביותר לעודד עצמאות אצל ילדים ובצורה כיפית למדי, היא באמצעות חברים. האירוח אצל חברים, וכן ההשתתפות של הילד בחוגים, מסייעת לו לפתח כישורים חברתיים, מוטוריים ושכליים. וכל זה בכוחות עצמו וללא נוכחות ההורים. ילדים יכולים להשתתף בחוגים כבר מגיל 4 ורצוי לשלב אותם בחוגים כאלו שבהם שכבת הגיל זהה לשלהם. אל תשלבו אותם בחוג לילדים גדולים יותר, כיוון שהם עלולים לחוש מצוקה ולהתקשות ליצור קשרים חברתיים, דבר שיצור אצלם טראומות בנושא בהמשך.
נוסף על החוגים אשר מהווים חשיפה חברתית טובה והזדמנות לביטוי אישי, ניתן בגיל זה כבר להביא את הילדים לבלות זה אצל זה, בהשגחת הורים כמובן. במקרה הזה חשוב להסביר לילד שמה שמותר אצלכם בבית לא בהכרח יהיה בסדר אצל החבר, ושיש לקבל את מה שההורים של החבר אומרים ולהתנהג בהתאם לבקשתם. בכך שאתם משאירים את הילד אצל החבר, אתם משדרים לו שאתם סומכים עליו שהוא מסוגל להסתדר היטב בעצמו וכפי שידרש ממנו ושהוא אינו זקוק כל הזמן שהוריו יהיו לידו. כל זאת כמובן, בהגבלות ובהתאמות לרמת המוכנות של הילד שלכם לנושא ויכולתו להשאר לבד למשך זמן שהוא יותר מכמה דקות.

שני פעוטות מתקשרים זה עם זה

(המפגש ופיתוח היכולת לתקשר עם ילדים אחרים חשובה כבר מגיל צעיר ותורמת גם היא לעצמאות הילד)

בסיכומו של עניין, עצמאות אצל ילדים נבנית ומתפתחת גם עם האופי, אך גם עם הכוונה הורית נכונה. עידוד כאשר עושים דברים עצמאיים נכון ובאופן משביע דעת, אפשרות לילדים להתבטא ולחקור את סביבתם ויצירת אינטרקציה עם עוד אנשים חוץ מהמשפחה כבר מגיל צעיר יחד עם יצירת מעורבות גבוהה של הילד בכל המתרחש בבית, יסייעו להשגת המטרה הברוכה הזו.

אם אתם רוצים לסייע בעידוד העצמאות אצל ילדכם, תוכלו לקחת חלק במסלול הילדים טיול עם ינשול לגילאי שנתיים וחצי ומעלה או בפעילות היער הקסום המיועדת לגילאי 6-8.

עוד כתבות שעשויות לעניין אתכם:

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp