מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

כך תקימו את הילדים מהכורסא- איך לעודד ילדים לפעילות גופנית בחופש הגדול

חופשת הקיץ הגיעה וגם אצלכם הילדים בוהים כל היום בטלויזיה או במחשב? הנה כמה עצות איך להזיז אותם מהמסך, ועל הדרך גם לגרום להם קצת להזיז את הגוף , לראות עולם ולפגוש חברים.


תקופת החופש הגדול, היא תקופה לא פשוטה ומאתגרת להמוני הורים, אך גם לילדיהם.
משגרה ברוכה שבה רואים חברים, הולכים לחוגים ולומדים, הילדים פתאום מוצאים עצמם בחופש מוחלט שבו הם חופשיים לעשות ככל העולה על רוחם. האופוריה הזו, מאפיינת בעיקר את הימים הראשונים של החופש, אך תוך שבוע- שבועיים, לרוב, היא חולפת ואז מרבית הזמן הפנוי הופך להיות זמן צפייה- אם זה במחשב ואם בטלויזיה במשך שעות רבות, כדי איכשהו להצליח להעביר את היום.
תופעות לוואי של הבהייה הממושכת במסכים הן ירידה משמעותית בפעילות הגופנית של הילדים, עלייה במספר הנישנושים והארוחות הבלתי מסודרות ובידוד חברתי שעלולים להביא מעבר לעליה במשקל, גם לתחושות כמו ירידה בבטחון העצמי, בדידות ודכדוך וכמובן הרבה יותר טענות בנוסח "משעמם לי".

אז איך מתמודדים עם כל זה? ננסה להביא כאן, כמה עצות יישומיות.


1. אל תוותרו לילדים על פעילות חברתית במסגרת- קייטנה, חוגים וכולי

העצה הראשונה ואחת החשובות שלנו, היא גם בחופש לדאוג לילדים למסגרת חברתית/ חינוכית כלשהי שתחייב אותם להתעורר בשעה מסויימת ולשמור על סדר יום.
מה למשל? קייטנות! גם עבור הילדים הקטנים, אך גם עבור המתבגרים, קיימות כיום שלל קייטנות בנושאים שונים המציעות להם תעסוקה לפחות בכל השעות שאתם – ההורים, עובדים בהן. משך הקייטנות הוא לרוב שבועיים עד חודש, כך שלפחות חודש אחד מתוך החופש, כבר כיסיתם עם פתרון יעיל במיוחד.


אבל מה לגבי שאר ימי החופשה? חשוב לקבוע מראש סדר יום יחד עם הילדים, במהלכו תהיה להם שעת יקיצה ושעת שינה קבועות יחסית, וכן הקצאה של זמן טלויזיה וזמן מטלות בית, למשל.
על ידי כך יבינו הילדים כי יש להם תועלת בבית וגם יתנתקו קצת מאפשרויות הבילוי הברורות מאליהן שמציע הבית.
בנוסף בתקופת הקיץ מתנ"סים רבים פותחים את שעריהם לפעילויות מיוחדות וכן לשעורי הכרות עם חוגים שונים שיתקיימו במהלך שנת הלימודים הבאה. לעיתים החוגים הללו מתחילים כבר בקיץ ואז הנרשמים המוקדמים נהנים גם ממחירים נמוכים יותר וגם מתחביב מעניין שאפשר למשוך לאורך חופשת הקיץ. אם המתנ"ס מספיק קרוב הביתה, תוכלו להציע לילדים ללכת אליו ברגל או לקחת אותם לשם בהליכה משותפת ברגל. אם מדובר במרחק קצת יותר גדול, זו תהיה הזדמנות עבורכם לזמן איכות משותף שאותו אפשר להעביר במקום ברכב, ברכיבה על אופניים שתהיה גם מהנה יותר וגם בריאה יותר עבור שני הצדדים.

פעילות גופנית לילדים בקיץ

2. עודדו את הילדים לתנועה וספורט באמצעות זמן איכות משותף

ומה אם ידיכם אינה משגת לשלם על קייטנה? אין זה אומר שלא תוכלו למצוא פתרונות זולים באמצעות קצת רצון טוב, דוגמא אישית וזמן איכות מושקע עם הילדים. כך למשל- אם אתם יוצאים בכל ערב לסיבוב ריצה או הליכה קחו את הילדים אתכם. את רוטינת הריצה אפשר להחליף במשחק תופסת קצר שיכריח גם אתכם וגם אותם קצת לרוץ ולהוציא אנרגיה. תוכלו גם לקחת אותם לפארק למתקני האימון החינמיים שהעיריות מציבות וכך הם יוכלו יחד אתכם להתנסות במכשירים ולעשות כושר בעצמם.

אמא ובת עושות אימון בחוץ

הצעה נוספת היא לקחת אותם לבריכה או לים- בתנאי שהילדים אינם קטנים מדי ויודעים לשחות. מומלץ לצרף חבר או שניים יחד אתכם, ואם אפשר אפילו את ההורים. וכך, תזכו גם בזמן איכות חברי עבורכם, וגם מפיתוח הכישורים החברתיים עבור הילדים ששומרים על קשר עם חבריהם הטובים גם מחוץ למסגרת הלימודים. הבריכה והים הם באופן כללי מעודדי פעילות כך שאין צורך לדאוג לתעסוקה נוספת עבור הילדים במקרה הזה.
באותה מידה, גם יציאה לטיול בטבע אחת לשבוע כמסורת משפחתית, אליה אפשר להזמין חברים, אם הילד רוצה, יכולה גם היא לתרום לפעילות הגופנית, לאהבת הטבע ולבילוי בחוץ שהוא מאתגר ומעניין.


3. פתרונות לפעילות בבית שיתאימו לכל מזג אוויר

ומה לגבי הימים האלו בהם פשוט חם מנשוא לצאת החוצה או שהילדים שלכם פשוט לא מתחברים לרעיון של טיול בטבע או ללכת לאיזו קייטנה? אל דאגה, תוכלו לדאוג לפעילות עבורם גם בבית.
כיום, מרבית קונסולות משחקי הוידאו מגיעות עם ערכת מצלמה ומשחקים הדורשים תנועה, המתופעלים באמצעות שלט מיוחד שמחזיקים ביד תוך כדי משחק.
הילד למעשה משתלב במשחק בתור הדמות הראשית כאשר התנועות שלו מקדמות את המשחק וקובעות את המהלכים הבאים שיתרחשו. התנהלות המשחק בצורה הזו, מעודדת את הילדים למעורבות ומעוררת את ההתלהבות של הילדים כלפי המשחק וכלפי שיתוף של חברים בחויה. לכן, קנו לילדים ערכת משחק כזו, ותזכו לא רק לתעסוקה פיזית עבורם בימי החופש הגדול, אלא לכל השנה.
עוד אופציה לעידוד פעילות, שתעבוד היטב בעיקר עם ילדים קטנים, היא משחקי כושר בבית. יש אינספור דוגמאות לתרגילים אפשריים בסרטונים ברשת, רק צריך לחפש ולנסות ליישם בבית. העקרון הוא פשוט- לעודד את הילדים דרך משחק וחוויה משותפת לכושר מבלי שירגישו שהפעילות נכפית עליהם.


4. לבקר במוזיאונים ותערוכות שונות או כל מקום ממוזג ומהנה

ולבסוף מה יכול להיות מהנה ומתאים יותר לקיץ מאשר בילוי בחלל קריר ונעים של תערוכה או מוזיאון? בכל קיץ, מספר גדול של תערוכות מיוחדות לילדים מגיעות לארץ ויש אליהן אינספור הנחות ממועדני צרכנות שונים וכרטיסי אשראי. פעילות כזו, אינה תלויה במזג אויר ויכולה לספק גם שעות של הנאה וגם פעילות מעשירה בעלת ערך מוסף חינוכי. בתקופה שבה הילדים אינם עסוקים בלמידה ובפיתוח הקוגנטיבי שלהם, יש חשיבות לכך שיהיו מעורבים בפעילויות שמאפשרות להם להפעיל את הראש וכמובן את הדימיון.


בהמשך לכך, אצלנו במוזיאון הילדים יוכלו הילדים להתרוצץ וליהנות במסלולים ובאטרקציות השונות כמו במסלול היער הקסום, המציע מסע הרפתקאות מושקע ומהנה בעקבות שחרורו של שדון תעלול מקופסת הקסמים. במהלך המסע יעברו הילדים דרך העננים והר השלג, ושם בעזרת הקוסם יגיעו לתשובות ולפתרון הבעיה. עוד מסלול מופלא עבור הילדים הגדולים יותר הוא מסלול החייזרים, המלווה בחידות ובמסע הרפתקאות בעקבות ספינת חייזרים שננטשה בדרך הביתה.

היער הקסום

בנוסף לפעילויות הללו, מחכות לכם ולכל המשפחה גם התערוכות הקבועות במוזיאון שילמדו את כל המשפחה, פרק חשוב בקבלת השונה על כל מונחיו. (התערוכות הזמנה לשקט, דיאלוג בחשיכה ודיאלוג עם הזמן), או פרק מוסיקלי חשוב בתולדות היסטוריית הפופ בעולם במסגרת תערוכת הביטלס שבמוזיאון.     

אז בואו להתקרר, ליהנות ולהיות פעילים איתנו גם בחופשת הקיץ, ממתינים לכם!

עוד תכנים שעשויים לעניין אתכם:

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp