מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

מנהגי חג הפסח – מיתוסים מול עובדות

האם באמת אנחנו חייבים לצחצח את כל הבית לקראת פסח, מה זה בכלל קמחא דפסחא, למה כולנו מעלים כמה קילוגרמים בחג ולמה כל עם ישראל יוצא לרחובות בחול המועד? כל המיתוסים והעובדות על פסח שאתם חייבים לדעת לפני החג!

חג הפסח ממש עוד שנייה מגיע שוב, וכמו מדי שנה, הוא מגיע עם שלל מחויבויות ועיסוקים שאנו מטרידים את עצמנו בהם, כמו מנהגי חג, נקיון הבית ועוד. איכשהו נדמה, כי כל שנה מתווסף עוד מנהג חדש, מסורת או הרגל, שאנחנו מסגלים לעצמנו, כמעט מבלי לשאול אם הוא נחוץ או לא. אז מה דעתכם להקל על עצמכם השנה? המשיכו לקרוא כדי לגלות מה אתם חייבים לעשות ועל מה ממש אפשר לוותר!

נקיון הבית לקראת פסח

ובכן, עם משהו כל כך משמעותי אי אפשר להתעסק. אין כמעט מישהו שלא מדבר כבר בינואר על נקיון חג הפסח שעומד להגיע. נכון, רמת הנקיון תלויה בכם, באמונות שלכם ובאיך אתם בוחרים לחגוג את החג, אבל חשוב לזכור כי המצווה היחידה היא להפטר מכל החמץ שבבית ולא לצבוע קירות או לנקות תריסים עם קיסם אוזניים. יחד עם זאת, אנחנו מאמינים שאם כבר נקיון אביב, אז עד הסוף. נקיון אביב אמיתי הוא זמן טוב להפטר מכל מה שאנחנו לא משתמשים בו – בגדים, ספרים, צעצועים של הילדים. הכלל לפיו תפעלו הוא פשוט – האם השתמשתי בפריט זה בארבע העונות שחלפו מאז פסח האחרון? אם התשובה היא לא, אז קדימה לפח. ואם כבר, עדיף לשק תרומות שילך באהבה לעירייה, למחלקת רווחה, מעון לנשים או כל עמותה אחרת שישמחו לקבל את מה שאתם כבר לא משתמשים בו. רתמו את הילדים לעשייה וניקיון משותף, תנו להם לבחור מה הם רוצים לזרוק ומה לשמור, כדי להראות להם שאתם סומכים על שיקול דעתם, ואפילו בקשו את עצתם לגבי החלטות שנוגעות לחפצים שלכם.

ילד מנקה את החדר לפסח

מנהגי החג

בחג הפסח קיימים מספר מנהגים מקסימים שאולי דווקא תשמחו לאמץ, כאשר בראשם עומד מנהג קמחא דפסחא. אמנם מדובר במנהג שבבסיסו הוא דתי, אבל למעשה מדובר במעשה חברתי טוב, שכדאי לאמץ כל שנה לפני החג. קמחא דפסחא סובב סביב נתינה לאלו שמזלם לא שפר עליהם, כדי שלכולם יהיה מה לאכול בארוחת החג. כדי לקחת חלק במנהג זה, תוכלו לתרום מאכלים בסלי תרומות שנמצאים בעיריות מקומיות ולעיתים אף בסופרמרקטים הקרובים לביתכם, תוכלו להתקשר לעמותות השונות ולתרום סכום שיספיק לארוחת חג (או שתיים), ואף תוכלו להזמין לביתכם אנשים להתארח בליל הסדר, כמו חיילים בודדים שאין להם עם מי לחגוג את החג. אווירת הנתינה והמשפחתיות הזו תלווה אתכם לאורך כל החג, ואנחנו מבטיחים שזה הרבה יותר מספק מלקרצף בפעם החמישית את הפאנלים בבית! זהו זמן טוב ללמד את הילדים שלכם על עשייה ונתינה, על רוח החג, ועל הצורך לעזור, באמצעות דוגמה אישית.

קריאת ההגדה

קריאת ההגדה איננה מיתוס, אלא חלק משמעותי בערב החג, ולצדה כל מנהגי ליל הסדר. אז זה לא בהכרח אומר שצריך לסיים את ההגדה עד הסוף, ואין ספק שאחרי הארוחה כבר קשה לקרוא בקול ולשאוג את שירי החג, אבל זכרו שעבור ילדים, החלקים של השירה וההמולה הם החלקים הכיפיים, אז אל תוותרו עליהם לחלוטין. אמנם מדובר בערב ארוך, שיכול להיות לעיתים מעט מייגע, אבל התייחסו אל ההגדה במטרתה המקורית, כדרך להעביר אל הילדים שלכם שנים של מסורת, היסטוריה, תרבות והלכה. למדו אותם את המקורות של כל מנהג (ואם אתם לא יודעים בעצמכם, זה זמן טוב ללמוד), עודדו אותם לשאול שאלות, לשיר בקול רם ולהנות מהאווירה והמשפחתיות המיוחדת שקיימת רק ללילה אחד בשנה.

משפחה קוראת את הגדת פסח

ומה עושים בחול המועד?

עוד עובדה לגבי החג היא שחג הפסח הוא גם חג הפעילות. הילדים בחופש ארוך, מזג האוויר בחוץ נעים והפארקים, הקניונים והתאטראות מתמלאים במשפחות מאושרות שחוגגות את האביב ושלל פעילויות לפסח צצות כאפשרויות מלהיבות. השנה, בכדי לשבור את השגרה בין אותן פעילויות לפסח, תוכלו להנות גם מפעילות שתהיה מלמדת ומחכימה מחד ומהנה ומלהיבה מאידך. לכבוד חג הפסח, מוזיאון הילדים חולון מציע שלל פעילויות לפסח לילדים ולכל המשפחה. בין שלל תערוכות ופעילויות המוזיאון הקבועות תוכלו להנות מתערוכת "דיאלוג בחשיכה" בה תשולב משימה של זיהוי פריטים הקשורים לחג הפסח, תערוכת "הזמנה לשקט" בה ילמדו המבקרים גם שיר לפסח בשפת הסימנים, ומתערוכת "דיאלוג עם הזמן" בה יהנו המבקרים מטיול במנהרת הזמן מתובל בסיפורי חג. מלבד כל אלו, יהנו המבקרים מכתב חידה מיוחד בנושא פסח, כאשר ברחבי המוזיאון יפוזרו קלפי חידה ופתרונות, והפותרים נכונה יוכלו לזכות בשי, להנאה מושלמת לכל המשפחה!

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp