מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

משחקי חורף ביתיים לכל המשפחה

עונת החורף הקרירה מזמנת אינספור הזדמנויות לפעילויות, מפגשים ותהליכים משמעותיים עבור ילדים. מספיק רק להתבונן בשמחה המציפה אותם כאשר יורד גשם בכדי להבין כי זהו זמן מיוחד הטומן בחובו קסם גדול ופוטנציאל אינסופי של אפשרויות מרגשות, בייחוד כאשר מבלים זמן רב בבית יחד. כך למשל, יכולים כל בני המשפחה להתכנס באופן קבוע, על בסיס יומי או שבועי לפי העדפתם המשותפת, ולנצל את הימים הללו לשם גיבוש המשפחה, בתקופה בה השמש שוקעת מוקדם והבית נמלא אווירה חמימה ונעימה.

איך להתכונן לקראת חורף משפחתי מקרב לבבות?

בראש ובראשונה, כדאי לזכור כי על הפעילויות להתאים לכלל המשתתפים המשחקים בהם – ובמיוחד בכל הנוגע לטווח גילם של הילדים. אין זה אומר בהכרח שצריך לוותר על משחקים אהובים. ברוב המקרים ניתן לשנות אותם מעט ולהסיט מרכיבים מסוימים בהם, כך שיתאימו לשכבות גיל שונות, וכל אחד מבני הבית יוכל להתחבר לנושא הנידון לפי רמתו והבנתו.
אז מאיפה מתחילים? – הפתרון קל משאתם חושבים: כמו הרבה פעילויות ותכנונים להמשך שאתם עושים כהורים במהלך חייכם, יותר ממומלץ לשלב את הילדים שלכם במחשבות וברעיונות שלכם. ספרו להם על הרעיון להכין משחק חורף משותף שמהותו עוסקת במשפחה, והסבירו להם מדוע הדבר חשוב בעיניכם – למשל כדי שאתם כהורים תוכלו להבין את ילדיכם יותר טוב, וכדי שהם ישמעו סיפורים עליכם כילדים שחוו את אותם התמודדויות כמוהם, ועוד ועוד. השיתוף בשיח פתוח שכזה עשוי אולי להיראות כ"לא טבעי" או לא נהוג במקרים רבים, אך הוא למעשה מאפשר תקשורת ישירה ונדירה בין שני הדורות, תקשורת מחברת המביאה עמה אך ורק יתרונות – במידה והיא נעשית כמובן באופן מכובד ומכיל, לשני הצדדים.

ביוזמת התכנון המשותף המקדים, תגדילו עשרת מונים את הסיכוי שילדיכם ישתפו פעולה, מעבר לכך שהם יחושו חשובים ותורמים לנעשה בבית באופן אחראי ואקטיבי. כמובן, שאפשר ואף רצוי להזמין מדי פעם (או באופן קבוע) גם בני משפחה רחוקים יותר לפעילות המשותפת – כמו סבים וסבתות, דודים ובני דודים.

משפחה משחקת יחד משחק שולחן

עולם שלם של אפשרויות

מגוון המשחקים העומד לרשותכם הוא רחב מאד, ותוכלו גם לתת למשחק אהוב "טוויסט" קטן כך שהוא ישיג את המטרה הרצויה, עם נגיעה אישית של סיפורי המשפחה שלכם: לגילאים צעירים, תוכלו להכין משחקי זוגות כמו לוטו תמונות או משחק הזכרון, כאשר כל זוג תמונות יכיל את אותו אדם או מקום, אז והיום (למשל תמונות שלכם כשהייתם קטנים והיום, או לחלופין מקומות מיוחדים, אירועים או בתים שגרתם בהם בעבר ובהווה). תוכלו ליצור הכרות מעמיקה עם בני משפחה נוספים כאשר תניחו למשל תמונה של סבא או של סבתא ותמונה שלהם בתור ילדים קטנים. בנוסף, תוכלו להכין מגוון משחקי חורף משפחתיים בסגנון טריוויה או חידות נושאות פרסים – על בני הבית ועל קורות המשפחה. האם ילדיכם יודעים כיצד הוריהם הכירו? האם הם מכירים את הארצות מהן הגיעו בני המשפחה הרחוקים יותר? זו דרך נפלאה להעמיק את הידיעה תוך כדי משחק, תחרות וכיף.

כך למשל עשינו קולאז' של מדריכי פעילות דיאלוג עם הזמן שלנו, ועם תמונותיהם כילדים, וביקשנו מגולשי עמוד הפייסבוק של המוזיאון להתאים בין התמונות של אז והיום. 

קולאז' מדריכי דיאלוג עם הזמן במוזיאון

הילדות של היום מול הילדות של פעם

דרך מעניינת להמחיש לילדכם את ההבדל בין הילדות שלכם לילדות שלהם היא ליצור חידון גאדג'טים משפחתי המכיל תמונות של חפצים ייחודיים שפעם היו בשימוש והיום נחשבים לפריטי אספנות, ולאחר מכן לשלב הסבר על כל אחד מהפריטים. משחקים מסוג שכזה מלכדים מאד את בני הבית, ויוצרים חוויה משותפת יקרת ערך של קרבה וחבר?ת, כמו גם נוסטלגיה, הנותרת בזכרון לעוד זמן רב ואפילו למשך שנים ארוכות.

קולאז' חפצי העבר של המוזיאון


העסיקו את הילדים גם כשאינכם בסביבה

ניתן להכין גם משחקים למשתתף בודד הקשורים במשפחה – כמו תפזורת או תשבץ למילוי אישי, גם כאשר הילדים לבד. מדובר בדרך נפלאה לגרום לילד להרגיש שהשקעתם בו וחשבתם על משהו במיוחד עבורו, גם כאשר אתם אינכם בבית. זכרו כי לכל ילד מתאים סוג אחר של פעילות, בהתאם להעדפותיו האישיות ובהתאם לכישוריו הייחודיים ומומלץ מאד להתחשב בכך בכדי שלא לעורר חלילה "אנטי" למשחקים ולעיסוק בפן המשפחתי החשוב כל כך.

פעילויות משפחתיות במוזיאון הילדים

למרות שמשחקים משפחתיים מהווים בילוי נפלא לכל המשפחה בימי החורף, אין ספק כי החורף הישראלי מספק לנו לא מעט ימים רגועים יחסית מבחינת מזג האוויר, בהם אפשר לצאת קצת מהבית וליהנות מאוויר קריר ונקי. בדיוק עבור ימים כאלו, ביקור במוזיאון הילדים הישראלי מהווה פתרון מעניין ומהנה שיתאים לכל המשפחה. כך למשל, תוכלו לקחת את כל המשפחה, על כל דורותיה לפעילות מיוחדת במינה במסגרת תערוכת "דיאלוג עם הזמן" המתמקדת בנקודות המבט השונות והמשותפות של בני הגילאים השונים – מילדים ועד לקשישים ומיועדת לבני 10 ומעלה. בתערוכה הזו, ילדכם יכירו מקרוב את תהליכי ההתבגרות השונים, יתמודדו עם התחושות המתלוות לתהליך הזקנה, וילמדו, שהגיל לעיתים , הוא רק בראש! התערוכה מהווה לא רק הזדמנות לשיח פתוח על "אז והיום" אלא גם השוואת חוויות משותפות מן הילדות וההתבגרות והזדמנות למצוא קווי דימיון וענין בין כל הדורות.

עוד מאמרים בנושא שעשויים לעניין אתכם:

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp