מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

מתחפשים כל השנה

על תחפושות בגיל הרך, התפתחות הילד והקשר ביניהם

למרות שנושא התחפושות מקושר בעיקר לחג הפורים, כל הורה כמעט שיש לו ילדים בגיל 3 ומעלה, יוכל להעיד כי ילדיו מתחפשים ואוהבים למדוד ולפשוט תחפושות לאורך כל השנה ולא רק בחג השמח מכולם. אז למה ילדים אוהבים כל כך להתחפש ולמה חשוב לאפשר להם לעשות זאת גם בלי קשר לחג? מסתבר שלתחפושות יש קשר הרבה יותר הדוק ממה שחשבתם, להתפתחות הילד והבנתו את העולם הסובב אותו.

העניין והרצון להתחפש מגיעים בשלב מאוד ספציפי של הילדות

לפני שנעסוק בתחפושות ובתרומה שלהם להתפתחות הילד, ראוי אולי קודם לתת את הדעת כי פעוטות אינם נולדים (כמובן) עם האהבה לתחפושות ומשחק בהן. בגיל הצעיר מאוד (מתחת לגיל שנתיים) הילדים מתייחסים לתחפושת כעוד בגד ותו לא. ההבנה וההנאה שבמשחק עם תחפושות, מופיעים אצל ילדים עם התפתחות התודעה שלהם וההבנה שהם יכולים להשאר עצמם וגופם, ועדיין להעמיד פנים שהם משהו או מישהו אחר. לרוב שלב זה מתרחש בסביבות גיל שנתיים וחצי- שלוש שנים. היכולת הזו נקראת "יכולת ההפשטה" וניתן לזהותה אצל ילדים כאשר הם מתחילים לספר לכם על חברים דמיוניים ולתת לעצמם תפקידים ודמויות בעת שהם משחקים עם חברים. במידה וילדיכם כבר הגיעו לשלב זה, הרי שתחפושת תהיה תוספת מבורכת, שימושית מאוד ואף מומלצת לשגרת המשחק שלהם!

ילדים משחקים בהעמדת פנים


התחפושות כדרך לפיתוח הדימיון של הילדים

אם תשאלו פסיכולוגים התפתחותיים לגבי אביזרים אשר מומלץ לתת לילדים על מנת לפתח אותם מבחינה קוגנטיבית, סביר להניח שגם תחפושות תהיינה אחת מההצעות שלהם, ולא בכדי. אחד היתרונות הגדולים של תחפושות עבור ילדים בגיל הרך בעיקר, טמון בעובדה שהתחפושת היא לא רק אביזר מלווה למשחק כמו צעצוע, אלא לעיתים מהווה את הסיבה הממשית למשחק והעלילה שהילד בונה בראשו עבורה. מסיבה זו, תחפושות לפעוטות נחשבות כגורם שמעורר את הדימיון ומפתח אותו. לא פעם תראו כי תחפושת של נסיכה כלשהי מוסבת במהלך המשחק למלכת נשף, ולאחר מכן לדמות אחרת שלחלוטין אינה קשורה לכוונה המקורית של התחפושת. כך למעשה מאפשרת התחפושת לילדים לבנות רצף סיפורי בראשם, להמציא דמויות ולחיות אותן "ממש בנעליהן". 

ילדים משחקים ברופא ואחות עם דובון


אך תפקיד התחפושות בפיתוח הקוגנטיבי, לא מסתיים רק בעולם הדמיון. הילדים יכולים לרתום את התחפושות גם למה שהם חווים מהעולם שסביבם- עולם המבוגרים, ולתרגם את שהם רואים וחווים לשפה ומציאות שהם מבינים ומדגימים באמצעות המשחק בתחפושת. צורת המשחק הזו כאמור, מסייעת להם להבין את העולם סביבם ולפתח נורמות התנהגות ראשוניות בחברה.


התחפושת כמקום לביטוי יצרים ופחדים

מעבר לתרומה הקוגנטיבית של תחפושות לילדים שעד עכשיו עסקנו בה, נמצא כי יש גם לתחפושות תרומה רגשית לא קטנה עבור הילדים המשחקים בהן. כיצד? לעיתים, עצם לבישת התחפושת והמשחק בה, מהווים מפלט רגשי של ממש לילד. באמצעות לבישת התחפושת, הילד יכול להשליך את הפחדים והיצרים החבויים שלו לתוך הדמות אותה הוא מגלם עם התחפושת. כך למשל ילד שמאוד מפחד ממפלצת כלשהי, יכול ללבוש תחפושת גורילה או כל תחפושת מפחידה אחרת וכך להעמיד פנים שהוא מפלצת ולהתמודד עם הפחדים שלו. באותה מידה, ילדה שמקנאה בילדה אחרת או מלכת הכיתה, יכולה ללבוש את תחפושת המלכה או הנסיכה וכך להעמיד פנים שהיא המלכה והיא הקובעת כיצד יתייחסו אליה ואל האחרים. 

ואם כל היתרונות הרגשיים הללו לא מספיקים... יתרון נוסף שיש למשחק בתחפושות, היא היכולת להוציא אגרסיות ועצבים דרך התחפושת (למשל בתחפושת של חייל או לוחם) ובדרך שלא תסכן אף אחד ולא תחשב כסטייה מהנורמות החברתיות.

אך אם חשבתם שלתחפושות יש בעיקר יתרונות עבור פעוטות, הרי שיש לנו מה לחדש לכם...גם בגילאים מבוגרים יש לתחפושות תפקיד חשוב, בעיקר בהגדרת הזהות העצמית של הילד או המתבגר.

ילדה משחקת בלהיות מלכה מול המראה

מקומה של התחפושת בתהליך הזהות העצמית

אז כבר הזכרנו שהתחפושת מסייעת לפתח את הדימיון, לתרגם את עולם המבוגרים לשפה שהילדים מבינים, ואף מאפשרת לצקת לתוכה רגשות חבויים שהילד לא יודע עדיין כיצד להתמודד ולעבד אותם. אך חוץ מהתהליכים הללו, תחפושות גם מסייעות לילדים להראות ולהעביר את בניית הזהות העצמית שלהם ולהראות מי הם. זה בעיקר בולט כאשר הילדים מגיעים לבית הספר, וכבר אינם רוצים יותר להתחפש לגיבור או חייל אלא מבקשים תחפושת ייחודית יותר שתייצג נאמנה את מי שהם או מי שהם מעריצים. התהליך הזה הוא כאמור טבעי מאוד ונעוץ בעובדה שפעוטות נותנים את הטון והחשיבות בתחפושת שלהם למה שהם מייחסים לה מבחינה דמיונית, והאם היא מאפשרת להם לשחק במה שהם מפנטזים עליו. בגילאי הגן, הילדי מתרגמים דרך התחפושות שלהם את מה שהם חווים ומרגישים מהעולם, ואת הדיכוטומיה שמוצגת להם בהקשרים מסויימים (נשים הן תמיד עדינות, תמיד נסיכות או מלכות ועם שמלה גדולה וכתר בעוד הבנים הם לוחמים אמיצים שתמיד לובשים בגדים בגוונים כהים). כאשר הם גדלים ומגיעים לבית הספר ההבנה שלהם מתעצבת והם מתחילים לבנות דמות משל עצמם אותה הם חפצים להראות דרך התחפושות שבעיקר מוצגות לראווה בפורים. בגיל ההתבגרות התהליך הזה אפילו מוקצן יותר ומתבגרים רבים משתמשים בתחפושת כדרך להסוות את מי שהם באמת ולהעמיד פנים, ולו ליום אחד, שהם מישהו אחר.


ואחרי כל זה, מה עוד נותר להמליץ? לכו להתחפש ושיהיה פורים שמח!

גם במוזיאון הילדים אנחנו אוהבים מאוד להתחפש ולשחק! בואו עם ילדכם להצגה איפה מיש ותוכלו לשחק וגם להתחפש למגוון דמויות בפורים או בכל יום אחר במהלך השבוע.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכם:

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp