מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

פעילויות לאביב – איך להמחיש לילדיכם את עונות השנה

לא בכדי קוראים לחג הפסח גם חג האביב. בעת שאנו מכינים את ביתנו לקראת החג, ופוצחים בהתחלה חדשה, גם הטבע יוצא איתנו לאותה הרפתקה. אביב זו עונת הצמיחה וההתחדשות, והיופי שבפריחה קורא לנו מכל פינה. אם גם אתם רוצים ללמד את ילדכם על עונות השנה, לחלוק עם הילדים את היופי הטמון באביב ולהנות משלל פעילויות לאביב יחדיו, פשוט המשיכו לקרוא!

לעיתים לנו כהורים דברים רבים נראים ומרגישים מובנים מאליהם, כמו עונות השנה. אנחנו יודעים שחם בקיץ, קר בחורף, אנחנו יודעים שאחרי סוכות כבר מתחילים גשמים, ושבפסח מתחיל האביב. אבל האם אנחנו זוכרים מתי ואיך למדנו את אותן עובדות? אם אתם מעוניינים ליצור לילדיכם חוויה אמיתית של למידה סביב עונות השנה, לעמוד על ההבדלים בין עונה לעונה, לדעת מה סדר העונות ועל ימים מיוחדים שמגדירים את העונות, הנה כמה טיפים יעילים ליצירת חוויה אמיתית, אותה הילדים לא ישכחו במהרה.

אביב - הפעלה של כל החושים

היופי הטמון באביב הוא בכך שהוא מערב לא מעט מן החושים שלנו. אנחנו לא רק רואים את הצמיחה והפריחה היפהפיה מכל מקום, אלא אנחנו גם מריחים את הריח הנפלא של הפריחה, ואפילו שומעים את ציוץ הציפורים ורחש הדבורים אשר עוברות מפרח לפרח בכדי לאסוף צוף ולפזר את האבקנים. דרך החושים נוכל ללמד את ילדינו בקלות על בוא האביב: נסביר להם כיצד להאזין לצלילים, כיד לאתר ולזהות פרחים שפורחים, או חרקים שמתעוררים מתרדמת החורף שלהם, ניקח אותם לטיול בו נריח יחדיו פרחים וננסה להבדיל בין ריחות שונים, וכמובן נעבוד גם על חוש המישוש וננסה לגעת בפרחים מסוימים (לאחר שבדקנו שהם פרחים שמותר ואפשר לגעת בהם), כדי להרגיש את מרקם הפרח או העלה ולהמחיש את היופי שבטבע גם דרך מגע.

ילדה בשדה כלניות פורח ואביבי

הכרות עם מרכיבי האביב

ילדים סקרנים תמיד ירצו ללמוד ולדעת עוד על נושא חדש שהם רק גילו (במיוחד אם גם אתם, כהורים, מראים התלהבות והתרגשות בנושא). לכן כדאי לחשוב מראש על פעילויות אביב עם הילדים אותן תוכלו לבצע בטיול בחוץ או אפילו בתוך הבית, תוך כדי שיחה. פעילויות לאביב למשל, יכולות להיות לקיחת פרח (אפשר גם לרכוש בחנות פרחים זר) וללמד אותם על חלקי הפרח השונים – גבעול, עלים, עלי כותרת, אבקנים, להסביר על פעילות הדבורים בהקשר של פרחים, ואף לקחת שני פרחים שונים ולערוך ביניהם השוואה. כמו כן, ניתן להסביר לילד על ההתחממות במזג האוויר כעל סימן של האביב, לדבר על צבעים אופייניים לאביב (ואף לשאר עונות השנה, כמו צבעי השלכת בסתיו, הצבעים החמים בקיץ והצבעים הקרים בחורף) וכמובן, להכיר לו את השיר "איך יודעים שבא אביב", בשמיעה ושירה משותפת. כאשר הילדים גדולים יותר, ניתן ללמד אותם גם על התאריכים בהם מתחיל האביב 21.3, יום השוויון בו היום והלילה הם באותו אורך, ועד ל-21.6, היום הארוך ביותר בשנה.

הכרות עם עונות השנה

לימוד של עונות השנה לילדים הוא חשוב ויכול לסייע להם בהבנת תחושת זמן במהלך השנה, במיוחד אם נצמיד אירועים חשובים ומשמעותיים לעונות, בהתאם לגיל הילד. למשל, נוכל להסביר להם כי בעונת הסתיו הם יתחילו גן חדש, בעונת הקיץ הם יצאו לקייטנה מיוחדת, בעונת האביב תיסע כל המשפחה לחופשה ועוד. בנוסף, חשוב להסביר להם על המאפיינים של כל עונה – באיזו עונה קר לנו, נלבש בגדים חמים ונשאר יותר בבית, באיזו עונה חם לנו ונוכל ללבוש את בגד הים שאנחנו אוהבים ולשחק בחוץ, באיזו עונה מגיע גשם ושלג ובאיזו עונה נופלים העלים מהעצים על המדרכה. הכינו מראש רשימה של סממנים מובהקים לכל עונה, כאלה שקל יהיה לילדים לזהות, ושחקו משחק הצמדה – לאיזו עונה שייך הסממן הבא. לימוד תוך כדי משחק הוא תמיד חוויתי ונקלט בצורה טובה יותר במוחם של הילדים. 

ילדים רצים בשדה סתווי

העונות הפנימיות של הילד

באחד משיריו המפורסמים, כתב אביב גפן את המשפט "כמו לטבע, גם ללב ארבע עונות". אחת מהפעילויות או השיחות הנחמדות שתוכלו לערוך עם ילדיכם לקראת האביב, בעת לימוד עונות השנה, היא לשוחח על עונות הלב, ועל כך שלעיתים לעונה בחוץ יש השפעה לא רק על הטבע, אלא גם על התחושות האישיות שלנו. תוכלו לתת דוגמאות מעצמכם, לספר לילדים שלכם אם אתם אוהבים יותר את הקיץ או החורף, לספר להם מה התחושה שמתלווה לעונה (למשל: "בקיץ אני נהיה שמח. אור השמש גורם לי לרצות לצאת ולבלות"), ולשאול אותם מה הם מרגישים כשמגיע אביב. בנוסף, תוכלו להשאיל את רעיון נקיון הפסח כנקיון פנימי, הזדמנות להתחיל מחדש, הזדמנות לזרוק חפצים שאנו נאחזים בהם לחינם, הזדמנות לצמוח ולהשתנות, בדיוק כמו הטבע בחוץ, או הזדמנות לספר ולפרוק בפניכם משהו שמציק או מטריד אותם, בכדי לפתוח דף חדש.


ילד מתבודד בטבע

המסע לתיקון ממלכת הזמן

עוד פעילות נהדרת לאביב שתעזור לילדים שלכם ללמוד עוד על עונות, על מחזוריות החיים ועל העולם סביבנו היא פעילות "המסע לתיקון ממלכת הזמן" אצלנו במוזיאון. בפעילות, המיועדת לילדים בגילאי 4 עד 6, יהפכו הילדים לבלשים קטנים, הפוגשים את זיג וזג הזחלים ויוצאים איתם למסע יחד עם הינשול, המספר להם אגדה קסומה על ממלכת הזמן. בפעילות ילמדו הילדים על מחזוריות החיים, על תהליכי גדילה ושינוי בטבע, על עונות השנה ובעלי החיים, ויזכו לפתח את הסקרנות, הדמיון, כושר החשיבה, והבנת הנראה והנשמע שלהם.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp