מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

חידון הגאדג'טים הגדול לכבוד חודש האזרח הוותיק

לכבוד חודש האזרח הותיק שיחול בכל רחבי ישראל בעוד מספר ימים, החלטנו לעשות לכם – ההורים, קצת נוסטלגיה בלב ועבור הילדים - הזדמנות להכיר את הגאדג'טים שהיו הכי הכי חמים בימים עברו. האם תוכלו לזהות את כל החפצים שבתמונה מטה? את התשובות וההסבר על מהו כל פריט, תוכלו למצוא מטה בהמשך החידון.

קולאז' של חפצי העבר המשתתפים בחידון

א. חובט זבובים
פעם לפני עידן המנורה הסגולה, הדרך היחידה להלחם בחרקים וביתושים בקיץ הייתה באמצעות חובט זבובים, או בלשון היום- יום נקרא גם "קלאפר". ההורים (לרוב, האבא ליתר דיוק) היו רודפים אחרי החרק שנקלע לחדר ומנסים לחבוט בו ככל יכולתם באמצעות הכף הגמישה.

ב. פטיפון
הגרסה המוקדמת והענקית לנגן התקליטורים וה-CD שעוד עושים בהם שימוש מועט כיום. הפטיפון (כפי שאפשר היה לראות בתמונה), היה מורכב מתיבת תהודה מעץ, אזור בו מניחים את התקליט הגדול ומחט שהייתה מסתובבת על גביו ומאפשרת למוזיקה להתנגן לאיטה. בתקופה שבה השתמשו במכשיר, עטיפת התקליט שהגיעה בגודלה לגודל של בלטת רצפה סטנדרטית לערך (20*20), הייתה ענייו בפני עצמו כאשר לעיתים לתקליטים שונים יוצרו עטיפות במהדורה מיוחדת שיוצרה במספר עותקים קטן במיוחד, ונחשבו לפריטי אספנות של ממש שיש להם ערך רב עד לימינו אנו!

ג. אצבעון
אמצעי שכל מי שתופר גם היום מכיר. מדובר בכוסית קטנטנה בדיוק בגודל קצהו של האגודל, עם חריצים או שקערוריות בחלקו הפנימי. תפקיד האמצעי הזה הוא בהגנה על האצבעות בזמן התפירה. חוץ מהשימוש הזה, לעיתים היה האצבעון משמש כפריט לאספנות כאשר היו מעניקים אותם כמתנת יום הולדת לילדים ונערות.

ד. עששית
מנורה בצורת כד מזכוכית. בניגוד למנורות כיום המופעלות באמצעות חשמל, השימוש בעששית נעשה באמצעות נפט וגפרור, כאשר אלומת האש שהייתה נוצרת מהדלקת העששית, שימשה כאמצעי התאורה.

ה. מכונת כתיבה
התחליף של ימים עברו גם למעבד התמלילים, גם למחשב וגם למדפסת! מכונה זו לא צרכה חשמל והייתה משמשת בעיקר להוצאת מכתבים ומסמכים רשמיים בבתי הספר והן במקומות עבודה ומשרדים ממשלתיים. מכונת כתיבה פועלת על העיקרון של הטבעת צורה של אות או מספר על גבי נייר באמצעות דיו.

ו. אסימון
קודם לטלפונים הסלולאריים ואפילו לכרטיס הטלכרט, היה קיים האסימון. האסימון היה אמצעי תשלום שניתן היה להתשמש בו בטלפונים ציבוריים לביצוע שיחות לזמן מוגבל. ימים שהשימוש באסימון היה נפוץ, למכשירי הטלפון הציבורי היה חריץ מיוחד אליו היו משלשלים את האסימונים כדי להאריך את זמן השיחה. ביטוי נפוץ בהקשר לאמצעי חיוג זה שניתן לשמוע בשפת היום- יום עד לימינו הוא: "נפל לו האסימון" במובן של "הבין סוף סוף את הרעיון", משום שרק כאשר האסימון היה נופל לתוך המכשיר ניתן היה לבצע את השיחה.

ז. קלטת/ קסטה
מארז מלבני עשוי פלסטיק שבתוכו סרט מגנטי המשמש להקלטה ולהשמעת קול באמצעות רשמקול. הקלטת איפשרה ליצור "מיקסטייפ" משלך ואפילו להקליט את עצמך ללא צורך באולפן! דחיפה חזקה בשימוש בקלטות הגיעה בשנות ה 80 של המאה ה20, כאשר מכשיר הווקמן הגיע לעולם והפך לפופלארי. הווקמן היה מכשיר קטן - בדיוק בגודלה של הקלטת, עם אזניות שאפשר לשמוע מוזיקה בכל מקום. הקלטת הייתה מוכנסת ומולבשת בתוכו על שני גלגלי סליל שהיו מאפשרים להריץ את הקלטת ולשמוע את תוכנה.

ח. סקטים
החלופה המוקדמת לרולר בליידס של היום. הסקטים היו נקראים בעברית גם גלגיליות. הסקטים הראשונים היו עשויים פס מתכת ברוחב הסוליה בתחתיתו ארבעה גלגלים, המתחבר לחלקה התחתון של הנעל באמצעות קשירה. בהמשך יוצרו הגלגיליות בתצורה אחידה שהייתה מורכבת ממעין נעל ייעודית שעל תחתיה מולבשים הגלגלים.

ט. טייפ סלילים
בעידן טרום הטלוויזיה (שנות החמישים והשישים) היה חפץ זה אחד החלומות של בני הנוער וגם של מבוגרים. הוא אפשר לא רק לשמוע מוזיקה אלא גם להקליט מוזיקה ולבצע הקלטה עצמית של הקול. כל מי שהיה לו מזל וכסף הפך להיות בעלים של טייפ סלילים. העיסוק הרווח בין בעלי המזל היה השאלת תקליטים והקלטתם בדומה להורדת שירים מהאינטרנט היום.

י. גרוש
קודם לאגורה, המטבע בעל הערך הקטן ביותר שהיה בשימוש היה הגרוש. הגרוש היה דומה בגודלו לאסימון, ועם חור באמצע ושוויו היה 10 מיל שהיו עשירית משווי של לירה ישראלית שלמה בה היה שימוש בימי קום המדינה. כיום מזכירים מטבע זה ככינוי למשהו שאין בו שווי או שוויו נמוך עד מאוד. מטבעות לשון שהשתגרו בשפה בהקשר למטבע הגרוש:
"לא שווה גרוש"- לא שווה כלום
"עולה גרושים" – זול מאד
"אין לו גרוש על הנשמה" – עני חסר כל.

יא. רולים
בשנות ה 50 וה 60, כל ביקור אישה במספרה הסתיים עם רולים, בעזרתם היו תופסים קצוות שיער ומגלגלים. כשראשי הנשים נראו כמו מגש אגרולים הן היו מתיישבות על כסא מעליו חופה המורדת על הראש ומבשלת אט אט את שיער האישה. כך היו מעצבים תסרוקות שהיו מודרניות באותה התקופה. בכדי שהרולים לא יפלו היו מחזקים אותם באמצעות סיכות וקיסמים מיוחדים.

יב. קרש כביסה
בשנות ה-40 וה-50 כאשר מכונת הכביסה עדיין לא הומצאה, עקרות הבית שהיו צריכות לעשות כביסה, עשו שימוש בקרש הכביסה. במקור לוח עץ שהמודל המודרני יותר שלו היה עשוי מפח. צורתו של הקרש הייתה גלית לכל אורכו והמכבסת והכביסה הייתה נעשית מול המשטח הגלי, בשפשפוף מתמיד, דבר שעזר להוריד את כתמי הלכלוך.
הקרש הועמד בתוך פיילה (גיגית פח עגולה ממתכת) מלאת מי סבון. הכביסה הורתחה תחילה בדוד מים גדול מעל הפרימוס, בעזרת מלקחיים מעץ, הוצאה הכביסה מהדוד והועברה לפיילה. עד היום במדינות העולם השלישי דוגמת הודו, ניתן לראות את השימוש בקרש הכביסה.

יג. קליק קלאק
משחק כדורים שהיום מוצאים בעיקר במשרדי עורכי דין או בעלי מקצוע מכובדים, ושהיה לו מקור פשוט הרבה יותר בימים עברו: בעבר היו עושים שימוש בשני כדורי פלסטיק קשיחים כשל חשבוניה, שכל אחד מהם היה תופס בשרוך באורך של 10 ס"מ ושני השרוכים היו מחוברים ביניהם בטבעת. המשחקים היו תופסים את הטבעת המחברת בין שני השרוכים, ומנסים להניף את היד במהירות מעלה מטה, פעולה שגרמה לכדורים להתנגש ביניהם שוב ושוב ברעש חזק. מי שהיה מיומן יכול היה לבצע את הפעולה במהירות ולאורך זמן דבר שדימה רעש של מכונת ירייה וגרר אחריו צווחות מהמטבח בסגנון: "תפסיקו כבר עם מכונת הירייה הזאת לפני שאני משתגעת..."

יד. ויו מאסטר – view-master
מתקן שנועד לצפייה בתמונות תלת מימדיות מתוך דיסקת נייר עגולה שהוטענה לתוך מסילה בתוכו. באמצעות ידית צידית, היה ניתן לעבור בין התמונות קדימה ואחורה. במקור לא יועד להיות צעצוע לילדים. המכשיר נמכר תחילה בחנויות צילום כסוג של אביזר צילום, ובהמשך גילו יצרני הצעצועים את הפונצניאל של המכשיר גם בקרב ילדים.


רוצים לשמוע על עוד חפצים מהעבר? סקרנים איך אתם תהיו שתתבגרו ותזדקנו? בואו עם כל המשפחה, למסע מופלא בזמן למבוגרים ולילדים, במסגרת תערוכת דיאלוג עם הזמן שלנו.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp