מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

מוזיקה, ילדים והקשר שביניהם

אדם חכם טען פעם כי "חיים ללא מוזיקה הם טעות" ולא בכדי... כבוגרים, קשה לנו מאוד לדמיין את חיינו ללא מוזיקה, ולמעשה מחקרים טוענים כי הקצב ויכולת התגובה לצלילים מלווים אותנו כבר מהרחם. המוסיקה לא רק שגורמת לנו להרגיש, לזוז ולהתחבר אליה, אלא מהווה גם גורם התפתחותי של ממש, החשוב ומועיל בכל הקשור להתפתחות ילדים.

מגיבים לצלילים כבר מהרחם

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, מראים שכבר מהרחם אנחנו מגיבים לצלילים וקצב ויודעים לזהות אותם. היכולת הזו מוסברת בכך שהעובר, מהרגע בו מתפתחת אצלו מערכת השמיעה, חשוף ונתון כל הזמן לצלילים וקצב, כמו קצב הלב או הדם הזורם בגופה של אמו, המלווים אותו ברחם ומסייעים לו ללמוד את עצמו ואת העולם החיצון. מלבד הקולות אותם שומע העובר בגוף, הוא קולט גם רעשים חיצוניים, כמו מוזיקה, ומחקרים מצאו כי עוברים שמשמיעים להם מוזיקה ממש מגיבים אליה באמצעות בעיטות או תזוזות קטנות ומורגשות ברחם.

גם מחוץ לרחם- מוזיקה משפרת מוטוריקה ויכולת ריכוז

אך לא רק ברחם אנחנו מגיבים לצלילים, אלא גם לאחר הלידה. אם תשמיעו לתינוקות הרכים שלכם מוזיקה, תגלו כי הם ממש זזים ומתנועעים לצליליה ובזכות היכולת הטבעית הזו, המוזיקה נודעת כגורם שמשפר את היציבה, את המוטוריקה והתנועתיות אצל תינוקות רכים וכן ביכולתה לשפר את יכולות הריכוז שלהם, גם בגיל צעיר מאוד (תינוקות רכים), וגם כפעוטות. כך למשל, מוזיקה רגועה, שקטה וחזרתית יכולה לסייע להם לישון טוב יותר, ושירים שאתם כהורים תמציאו, על פעולות שונות (שיר האמבטיה, שיר האוכל וכו'), יכולים לסייע מאד בפיתוח השפה בגיל מוקדם יותר. ההשפעה הקסומה והמוקדמת הזו בילדים, מתרחשת הודות למגוון פעילויות מוחיות מקצוות שונים של אונות המוח המתקשרות זו עם זו בעת שמיעת מוזיקה.

השפעת מוזיקה על תינוקות- תינוק וגטרה


אך לא רק תינוקות ופעוטות, גם ילדים ונוער יכולים להרוויח רבות מהאזנה למוזיקה, או למידה לנגן על כלי נגינה שונים. מחקרים בדקו קבוצה של ילדים בגילאי 8 עד 11 וגילו כי השמעת מוזיקה לילדים וכן לימודי נגינה מביאים לשיפור ניכר בראייה וברמות האיי קיו שלהם, וכי שימוש במוזיקה מסייע להרגיע ילדים היפראקטיביים ועוזר להם לפרוק אנרגיות בצורה חיובית ומרגיעה בצורת ריקוד או אפילו "השתוללות" מבוקרת. כאשר המוזיקה המתנגנת היא מוזיקה התפתחותית עם מילים, היא יכולה לסייע רבות גם בנושא התפתחות ילדים בהיבט השפתי, בלמידת אוצר מילים ובשיפור יכולות הקריאה. בנוסף, אפילו סטודנטים הראו שיפור ביכולות הלמידה ובציוני המבחנים, בעת האזנה למוזיקה קלאסית, ללא מילים.

אבל זה לא היתרון היחיד שיש למוזיקה על עולמינו...

ילדים מנגנים בפסנתר


מוזיקה כשפה בינלאומית

היופי הטמון במוזיקה הוא שהיא משמשת כשפה וכדרך תקשורת לכל דבר, החוצה יבשות, גבולות ושפות אחרות. כך, למשל, ילדים ונוער בכל רחבי העולם מכירים מוזיקת פופ שמקורה באירופה או באסיה ומזמזמים מילים, למרות שיתכן ואינם מכירים אותן, מה שמסייע מאד בעת רכישת שפה שנייה, כמו אנגלית. להקות ואומנים מכל רחבי הגלובוס מתפרסמים במקומות בהם כף רגלם לא דרכה מעולם, אפילו עוד לפני עידן האינטרנט, כמו ששיריהם של להקות כמו הביטלס, שהחלו באנגליה, סחפו המוני בני נוער ומבוגרים, גם בארצות הברית, וגם כאן, בישראל. בנוסף, דרך מוזיקה מקומית, ניתן ללמוד הרבה על תרבות המקום, מנהגים, קצב, ואפילו היסטוריה החבויה בתוך המקצבים.

הביטלס – סנסציה מוזיקלית יוצאת דופן

אחת התופעות המוזיקליות המרעישות ביותר במאה ה-20 הייתה, ללא כל ספק, להקת הביטלס. במהלך שנות הפעילות של הלהקה, היא הצליחה ליצור סנסציה בינלאומית, חוצת יבשות, ולגרום למיליוני אנשים ברחבי העולם להתמכר למקצבים ולמילים הייחודיות של מה שנחשב בזמנו כרוקנרול חדשני. עד היום, שיריהם הנפלאים של הביטלס מתנגנים ברדיו ובבתים, וגם ילדים גדלים על הצלילים הנהדרים. תערוכת הביטלס במוזיאון הילדים חוגגת בדיוק את היופי הזה – הדרך בה הביטלס למעשה המציאו שפה מוזיקלית חדשנית, שלא הייתה קיימת, ושינו כליל את עולם המוזיקה, בהשפעות שניכרות על עשייה מוזיקלית שונה עד היום. במהלך התערוכה, תוכלו לצלול לתוך עולם של מוזיקה, להבין את השינוי שיצרו חברי הלהקה, להתחקות אחר היצירה שלהם בשנים השונות, ולהבין מוזיקה באופן אחר, ככלי מהותי לפיתוח שפה ודמיון. התערוכה אינטראקטיבית ומהנה, משלבת סיפורים, שירים ו-וידאו, ומתאימה לכל הגילאים!

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp