מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

דמי חנוכה?הזדמנות לחינוך פיננסי לילדכם!

למרות שחנוכה אמנם מאחורינו ,אחת המסורות הנחמדות של חג החנוכה, במיוחד כאשר אתה ילד, היא קבלת דמי חנוכה מההורים או הסבים והסבתות. בתור ילדים, נהגנו לתכנן ולבנות על דמי החנוכה ועל מה נבזבז אותם. כיום, בעולם בו השפע החומרי עולה על גדותיו, נדמה שאותם דמי חנוכה יכולים להוות הזדמנות מצוינת להתחיל חינוך פיננסי לילדים שעוד לא נחשפו לנושא הכסף. לצד חשבון, תנ"ך ועברית המהווים חלק משמעותי מהחינוך הבסיסי של ילדינו, על כתפינו כהורים מוטלת האחריות להכניס למודעות שלהם גם את החינוך הפיננסי, להכיר להם את העולם הכספי, להסביר להם על מושגים שונים מן העולם (כמו "לחסוך", "לשלם" או "לקחת הלוואה"), ולהנחיל להם עקרונות בסיסיים שילוו אותם גם בחייהם הבוגרים. אז הנה כמה טיפים כיצד לרתום את דמי חנוכה לטובתכם ולטובת ילדיכם, ולהתחיל את החינוך הפיננסי לילדים ברגל ימין!

דמי חנוכה - המחשה

כסף מסובב את העולם

אין ספק שניתן בקלות להבחין בשינוי שעבר הדור הצעיר בעשורים אחרונים. אם לפני עשרים או שלושים שנה, הילדים היו משחקים בחצר והאוויר הפתוח היה בחינם, הרי שכיום ההיבט הכספי נוכח כמעט בכל פעילות שלהם, מגיל צעיר מאד, והם נחשפים לעולם המונחים הסובב סביב הכסף עוד בהיותם קטנטנים. "אבא, תקנה לי" ו-"אמא, אני חייב כזה כי לכל הכיתה יש", הם משפטים שאין הורה שלא שומע כיום. גם אם חשבון הבנק מאפשר לתת לילדים עולם ומלואו, מומלץ ללמד על ערך הכסף, ליצור הבנה פיננסית ולגרום לילדים להתנהל בחוכמה עם תקציב שנמצא באחריותם, כבר בגיל צעיר. את ההכרות הבסיסית הזו ניתן לבצע במתכונת של דמי כיס שבועיים, תשלום קבוע על פעולות מסוימות (ודרך כך ללמד על עבודה ושכר), וגם, כמובן, דרך דמי החנוכה שקיבלו לא מכבר מהסבים והסבתות, או מכם. מדובר בהזדמנות פז לקחת את הכסף הקיים ולפרוש בפני הילדים את כל האפשרויות שהכסף הזה מציע, כולל הסבר קצר על מערכת הבנקים ואפשרויות החסכון הקיימות.

אז איך מתחילים?

אחת הדרכים היעילות ביותר ללמד ילדים איך לחסוך, היא באמצעות שיח פתוח ואמיתי. התחילו בשיחה, סביב דמי החנוכה, בה תנסו להסביר לילדכם מה זה בכלל אומר לחסוך. כיצד אם יקחו שקל ועוד שקל, יאספו וימתינו בסבלנות, יוכלו לבסוף לרכוש את הדבר שחשקו בו כל כך (וכן, עדיף להכין מראש דוגמה מוחשית למשהו שהילד רוצה, כדי שיהיה לו קל יותר להתחבר ולהזדהות). אם הילד מבקש מכם לתת כסף לטובת המטרה הנחשקת, נצלו זאת כהזדמנות נהדרת להסביר לו מה זו הלוואה, מה התנאים שלה ואיך ניתן להחזיר אותה בתשלומים חודשיים (עוד מונח משמעותי ללמידה). ודאו כי הילדים שלכם יודעים תמיד כמה כסף יש ברשותם, וכי הם מקפידים ליידע אתכם על כל רכישה שנעשית באמצעות הכסף הזה.

חינוך פיננסי אצל ילדים מתחיל קודם כל בחסכון

מכניסים את הכסף לשגרה

לאחר שנעשתה שיחה, נענו שאלות ונפתחו ערוצי תקשורת, מומלץ להכניס כמה הרגלים חדשים אל הבית, שימשיכו את תהליך הלימוד אל חיי היומיום. דרך אחת היא להחיל חסכון אוטומטי בין שבקופה בבית או בקופת חסכון אותה תפתחו בבנק לטווח זמן קצר. כך תבטיחו כי אחוז מסוים מדמי הכיס נכנס ישירות אל חסכון. וברשותכם, פעם בשנה, ביום ההולדת, ישתחרר הכסף לטובת הילדים, לכל מטרה שיבחרו. עוד רעיון שינחיל חינוך פיננסי לילדים הוא לחנך אותם כי כסף הוא תמורה שניתנת על משהו, כמו שאמרנו בפסקה הקודמת – עבודה ושכר. כלומר, דמי הכיס לא ניתנים כהרגל בכל שבוע, אלא כתגמול על סידור החדר, שטיפת כלים, עשיית שיעורי בית או כל מטלה אחרת שהילד לא שש לבצע. במהרה תגלו כיצד פתאום הם מסכימים לבצע את כל המטלות הללו, ומעבר לכך שהכסף שהילדים מרוויחים בעמל, מבוזבז הרבה יותר לאט מכסף שפשוט ניתן להם. אצל ילדים גדולים יותר, בני נוער, תוכלו אפילו להכניס לשיח את נושא ההשקעות. הסבירו להם מעט על עולם ההשקעות, ותנו להם לבחור במה נראה להם שיהיה כדאי להשקיע (כמובן בליווי בטוח שלכם מהצד). גם אם ינחלו הפסד, זה ילמד אותם הרבה על העולם הפיננסי ויהיה שיעור בעל חשיבות גדולה.

חינוך פיננסי לנוער- להכנס גם לעולם ההשקעות

גם תחביב יכול להיות רווחי!

אחד הרעיונות האחרונים, וגם המהנים ביותר, הוא לתת לילדים שלכם הזדמנות להרוויח כסף על כשרון שלהם. אם הילד אוהב לצייר, לשיר, לפסל, לשחק כדורגל, ליצור יצירות בפימו, לבשל ועוד, תוכלו לעודד אותו להפוך את התחביב למקצוע ולנסות להרוויח דרכו כסף נוסף לדמי הכיס. אל תהססו לספר להם, למשל, איך אתם בתור ילדים מכרתם לימונדה ברחוב, ונסו לעודד אותם לחשוף את אחת מהיצירות שלהם, בכל תחום, ברשתות החברתיות, ולנסות לראות אם ניתן למנף את זה לכדי תשלום כלשהו. פעילות משפחתית מהנה שיכולה להמחיש את הנושא של כשרון שערך כספי בצידו, בצורה נהדרת, היא תערוכת הביטלס שמארח מוזיאון הילדים בחולון. במהלך פעילות אינטראקטיבית מהנה יחשפו המבקרים לצלילים ולהיסטוריה של אחת הלהקות המפורסמות ביותר בעולם, ושל המוזיקה בכלל. המבקרים יקבלו מענה על שאלות מרתקות כמו איך נוצר שיר, איך מקליטים באולפן הקלטות, ואפילו איך מעצבים עטיפת אלבום מוזיקה. הצלילים הנפלאים של הביטלס יכולים לעבור בין כל דורות המשפחה ולהפוך למכנה משותף אצל כולם, קטן כגדול. מלבד החוויה הנהדרת, זו באמת הזדמנות מצוינת להראות לילדים איך נערים מאנגליה הצליחו לקחת את הכשרון שלהם בגיל צעיר ולהפוך לסנסציה שמרוויחה מיליונים, ואולי לעודד אותם לפתח גם הם את הכשרון שלהם ולהפוך אותו לרווחי בעתיד!

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp