מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

חדר ילדים מסודר- יש דבר כזה?

חדר ילדים מסודר – יש דבר כזה?

רעיונות, הצעות ומחשבות בנושא מאת גולשי דף הפייסבוק של מוזיאון הילדים (ועוד 2-3 רעיונות שלנו..)

שעת אחר הצהריים, חזרת הביתה אחרי יום עבודה, אתם פותחים את דלת הכניסה לבית וכל מה שאתם רוצים זה קצת שקט אבל... אתם מגלים שחדר הילדים מבולגן ולא נראה שיש מי שמתכנן לסדר אותו בקרוב! מה עושים?
פנינו אל הגולשים שלנו בדף הפייסבוק של מוזיאון הילדים וביקשנו מהם לכתוב את הרעיונות והשיטות המוצלחות והמומלצות שלהם לסידור חדר הילדים.

על פי הגולשת Shoshi Solomon Zmora קודם כל יש לסכם ולהגדיר מראש עם הילד מהו חדר מסודר:
"מה זה בעצם חדר מסודר?
קודם כל מחליטים יחד עם הילד מה זה חדר מסודר בעיניו, אצל כל ילד זה אחרת. מסכימים על סדר שמקובל על שני הצדדים ואז זה נעשה ברצון ובחדווה"

חדר ילדים

עד כמה סדר וארגון חשובים בחיינו?
יש הטוענים כי סביבת מחיה מסודרת ומאורגנת משפיעה על מצב נפשי ומשרה רוגע. היכולת לסדר, לארגן ולמיין בצורה טובה, תשפיע בביצוע משימות שונות בבית, בגן ובבית הספר וגם לאחר מכן – בצבא, באוניברסיטה ובעבודות השונות. תלמיד כיתה ב' שאינו מסודר ישכח מחברת או ספר וילמד פחות טוב. תלמיד ש"חי בבלגן" , לא ימצא את הקלמר בזמן ויאבד זמן יקר מזמן המבחן, ואלו רק דוגמאות בודדות.
מצד שני יש כאלו הטוענים שחינוך לסדר משפיע לרעה. המסגרתיות מקבעת את הילד עד כדי כך שהיא מפחיתה מן היצירתיות שלו. כמו כל דבר, גם כאן חשוב לשמור על מידה מסוימת ולא להגזים...
לפני שנים אחדות פורסם מחקרה של הפסיכולוגית קתלין ווס שנערך באוניברסיטת מינסוטה ופורסם בכתב העת המדעיPsychological Science . המחקר הצליח להראות באור שונה הנחות בסיסיות שהיו לנו על סביבת עבודה מסודרת: מסקנת החוקרים הייתה דווקא כי סביבה לא מסודרת מעוררת השראה ליציאה מאזור החשיבה המוכר ובכך תורמת לחשיבה פורצת דרך וחדשנית בעוד שסביבה מסודרת מייצרת חשיבה שמרנית ובטוחה. ליתר בטחון חזרו על ניסוי זה במספר חדרים בעלי תנאים דומים שההבדל היחידי ביניהם היה סדר או בלגן. הממצאים חזרו על עצמם. זה לא שינה באילו חדרים היו המשתתפים, אלא אם החדר היה מסודר או הפוך.

חדר ילדים

10 צעדים לקראת חדר ילדים מסודר:
1. למיין, לזרוק ולמסור – כל מה שכבר אינו בשימוש, שבור, קרוע או ללא כל החלקים הדרושים – לזרוק או להעביר הלאה. אין צורך להשאיר בבית ערימות של צעצועים שאינם בשימוש.
2. לסדר כמו בגן ילדים – הרבה גננות מסדרות את המרחב בגן לפי נושאים – צד אחד עם קופסאות של פאזלים והרכבות ובצד השני בובות ופינות בנושאים שונים. כך נשאר מקום פנוי באמצע למשחק.
3. קופסאות, קופסאות, קופסאות – אחת השיטות הנוחות והבטוחות הן סידור צעצועים ואביזרים בתוך קופסאות, רצוי כאלו שניתן לערום אחת על השנייה או לאחסן בנוחות בארון או מתחת למיטה.
4. לצמצם את כמות המשחקים הזמינה – ככל שתורידו את הכמות שנגישה לילדים למשחק כך תוכלו ליצור סדר ברור יותר בחדר. אין צורך ב-6 בובות על המיטה וגם אין צורך ב4-5 פאזלים מחוץ לארון. ככל שיהיו פחות משחקים מחוץ לארונות/קופסאות כך הילד יוכל להתמקד יותר במה שיש לו מול עיניו וליהנות.
5. מדפים –שיטה טובה לסידור משחקי קופסא (כמו ספרים) אחד ליד השני כך שיהיה נוח לשלוף אותם. חשוב למקם את המדף במיקום וגובה זמינים לילד (אך לא מסוכנים מדי).
6. פינת יצירה – אחת הבעיות הידועות בכל בית היא כמויות הטושים, מדבקות, דפים וכדומה שנמצאים בכל מקום... צרו פינה ייעודית ומסודרת בה הילד יודע כי הוא יכול לשבת בנוחות ולהשתמש באביזרי היצירה שלו.
7. החלפת מקום בין משחקים – אחרי שהחלטתם להוציא מספר מסוים של משחקים, ודאו כי שאר המשחקים מאוחסנים במקום מוסתר אשר בשליטתכם.
8. כאשר מחליטים להחליף בין משחקים – הוציאו את החדשים ואת המשחקים הקודמים הניחו במקום המסתור שלכם.
9. מחזרו קופסאות – אם תעברו טוב טוב על הקופסאות בבית ובארונות, תגלו אוצרות שתוכלו להשתמש בהם – קופסאות נעליים, קופסאות פח, אריזות שונות שאינן בשימוש ועוד.... היפכו אותן לכלי שימושי עבורכם (ועל הדרך אפשר גם לקשט אותן עם הילדים).
10. להשאיר את הסדר "מסודר" – אחרי שמצליחים לסדר והבית נראה יותר טוב, תמיד מגיע השלב הזה שנראה כאילו "חזרנו אחורה" בזמן והכל חוזר להיות מבולגן.
חשוב לשמור על הסדר הבסיסי ולזרוק על בסיס שבועי טושים יבשים, צעצועים שבורים, משחקים אשר חסרים חלקים וכדומה.
11. להעביר מסר של נתינה לילדים –אפשר ורצוי לשתף את הילדים בהעברת צעצועים ומוצרים הלאה ולתרום אותם יחדיו לנזקקים.


חדר ילדים

איך יוצרים סדר ומלמדים ילדים את משמעותו בכל גיל?
גיל 0-2 –בעיקר בעזרת דוגמא אישית – כדאי לסדר את החדר והבית בנוכחותו ולדאוג לסביבה מסודרת לידו.
גיל 2-3 – שתפו את הפעוט בסידור החדר ואיספו את הצעצועים ביחד איתו. חשוב לפנות אל הילד במילים פשוטות ובהוראות ברורות וספציפיות. לא רצוי לומר: "בוא נסדר את החדר", אלא להיות יותר ממוקדים ולהגיד: "בוא נאסוף יחד את חלקי הפאזל לקופסה".
גיל 3-6 – הכניסו את סידור החדר לפעולות הקבועות שסוגרות את היום – לפני ארוחת הערב או אחריה, לפני המקלחת או אחריה – שריינו כמה דקות לסידור החדר, כך שהילד יבין שזהו חלק בלתי נפרד מעבודות הבית בסוף היום.
גיל 6-10 – בדומה לגילאי3-6 חשוב גם בגילאים אלו לקבוע זמן ברור לפעולות שונות וידועות כגון שעת סידור החדר לפני השינה או בשעות הבוקר לפני היציאה למסגרת.

איך אפשר להשיג את היעד המבוקש ולגרום לילד לסדר?
קבלו את הרעיונות המובילים שכתבו לנו הגולשים שלנו בדף הפייסבוק (+ כמה רעיונות שהוספנו לרשימה):
1. קופסאות לפי נושאים. למשל כל הבובות בקופסה אחת, תחפושות בקופסה אחרת, כדורים בקופסה, כלי עבודה, חיות וכיו"ב. גם במגירות יש קופסאות לגרביים ולתחתונים בנפרד, או לכלי הכתיבה וכן הלאה. כשעושים בלגן מחזירים לקופסה הרלוונטית וכך החדר מסתדר הרבה יותר מהר. (חן הילה דורון)
2. אני ואחותי הקטנה משמיעות שירים שאנחנו אוהבות ותוך כדי מסדרות את החדר. אנחנו מחלקות את הבלגן הגדול לחלקים קטנים, מחליטות שנסיים לסדר חלק מסוים לפני שהשיר נגמר, וכך הלאה והלאה. לבסוף, החדר מסודר. (רעות שרון)
3. אנחנו קוראים לזה "מבצע אבא". רבע שעה לפני שאבא מגיע מעבודה כל ילד ואמא צריכים להחזיר 10 דברים למקום. יוצא לנו 30-40 פריטים (תלוי אם הקטן מצטרף למבצע). (Anya Gavrilyuk)
4. אצלנו פעם בשבוע מסדרים את החדר בטענה שהעוזרת מגיעה... כולם מתפקדים בפחד 😆 (Revital Lev)
5. להציע לילדים להזמין חברים ואז מסדרים ברגע וביסודיות!!!! (Marziano Dagan Anat)
6. אנחנו לפעמים שמים שעון ובודקים האם נצליח ״ לנצח״ את הזמן ולסדר הכי מהר (Liat Shlifkovich- Jakob)
7. רעיונות שלנו (הכנת טבלת צ'ק ליסט שממלאים אחרי שעושים דברים, משחק מיון לפי צבעים למשל לגו, סל כביסה ששמים בו מלא צעצועים לא קשורים, כל בוקר לפני שיוצאים לגן/לבית ספר לסדר את המיטה...)

לסיכום – חדר מסודר הוא חשוב אך לא בהגזמה, הילד צריך לשמור על סביבה מאורגנת וברורה אבל צריך לתת לו גם "להיות ילד" וליהנות מחופש ויצירתיות.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp