מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

על בטיחות ברשת- מדריך להורה המודאג

האם אפשר לשמור על בטיחותם ופרטיותם של ילדים ברשת?

טיפים להורה הדיגיטלי המודאג

בשנת 2010 סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל הידוע, הסביר במשך שעה וחצי על האייפד ולמה הדרך הטובה ביותר לצפות בתמונות, לשמוע מוזיקה, להשתמש בפייסבוק, לשחק במשחקים ובאלפי אפליקציות היא באמצעותו.
הוא האמין שלכל אחד צריך להיות לפחות מכשיר אחד כזה, ויחד עם זאת סירב לאפשר לילדיו להשתמש בו.
העידן המודרני בכלל והקידמה הטכנולוגית בפרט מביאים עימם מגוון סוגיות, בעיות ואתגרים שהורים צריכים להתמודד איתם. ככל שהמכשירים, התוכנות והאפליקציות מתפתחים – כך גובר הצורך בהבנתם ובסביבה אותה הם מייצרים. אחת הבעיות הקשות היא שמירה על הפרטיות ברשת והגנה על הילדים מפני סביבה לא מוגנת ופרוצה עבורם. בישראל כיום ניתן למצוא בכל בית לפחות מכשיר אחד (אם לא שניים) עם חיבור פעיל לאינטרנט ורוב הילדים בימינו יודעים איך להשתמש בהם מגיל מאד צעיר.

ילדה יושבת מול מחשב והורים עומדים מאחוריה.

בסקר שביצע איגוד האינטרנט הישראלי עלה כי לגיל ישנה השפעה על מידת האלימות שהנחקר נחשף אליה. ממצא זה עולה בעיקר אצל נחקרים המדווחים על אלימות ברשת. בקרב הצעירים 17% העידו כי נחשפו לאלימות ברשת ו-16% נחשפו לאלימות ברשת ובנוסף גם בעולם הפיסי. לצערנו גם תופעת הפגיעה המינית במרחב הווירטואלי גדלה בשנים האחרונות במימדים ניכרים. 1 מכל 3 בני-נוער (בגילאים 12-17) חווה הטרדה מינית ברשת, 25% מהנפגעים הינם בנים, ו- 75% - בנות; כמעט כל הפוגעים הינם גברים. ילדות וילדים רבים נחשפים לתוכן מיני בלתי רצוי, כאשר רק מעטים מהם בחרו להיכנס לתכנים אלה מרצונם.

חמישה ילדים עם מחשבים ואישה איתם.

הורים רבים מרגישים חסרי אונים מהסיבה שהבנתם את עולם האינטרנט מוגבלת והם אינם יודעים כיצד לפעול על מנת להגן על ילדיהם. אין צורך לפחד! לא צריך להיות מומחה לאינטרנט או למחשבים בכדי לבצע מספר פעולות חשובות ועקרוניות על מנת ליצור סביבה בטוחה וברורה יותר לילדיכם ברשת.
פיקוח על ילדים באינטרנט עלול להיתפס כחדירה לפרטיות הילדים. ישנן דעות רבות בעד ונגד בנושא זה. מומחי אינטרנט המודעים לסכנות בתחום, טוענים כי מומלץ לפקח על פעילות הילדים, מה גם, שאם חלילה הילדים מסתבכים, האחריות כמובן נופלת עליכם – ההורים.

אז לפני שניגשים לפרקטיקה כדאי לבדוק – האם ילדיכם בסכנה? שאלו את עצמכם את השאלות הבאות על מנת לדעת היכן אתם עומדים:
- האם ילדכם גולש הרבה באינטרנט והאם בעיקר בשעות הלילה? שעות הערב הן השעות המסוכנות ברשת במבחינה מינית. פושעי מין מנצלים שעות פנויות אלה לאיתור ופיתוי ילדים.
- האם מצאתם חומר פורנוגרפי במחשב של ילדכם? זו היא דרכם של עברייני מין לפתות ילדים לשיחה עמם, יש לבדוק כי חומרים שכאלו אינם שמורים במקומות חבויים או בהגנה תחת סיסמא.
- האם ילדכם קיבל שיחות טלפון ארוכות ממבוגר או ממישהו שאינכם מזהים?
- האם ילדכם קיבל מתנה או חבילה בדואר מנמען שאינכם מכירים?
- האם ילדכם מכבה את המסך במהירות או משנה את מה שהיה עליו כאשר אתם מתקרבים?
- האם הילד התחיל להתבודד מהמשפחה ואף להיות נגדה לפתע?
כל השאלות הללו אמורות להדליק נורה אדומה ולכן יש לבחון אותן ולוודא שילדכם לא נמצא בסכנה כלשהי.
ילד עם מחשב כאשר על הצג מופיע אייקון אין כניסה. אתר למבוגרים.

אז איך אפשר למנוע סכנות ברשת או לפחות לצמצם את האפשרות של חשיפה אליהן? אמנם בעולם מתוקן היינו רוצים שחקיקה מסודרת או חסימה של אתרים רגישים יהיו מנת חלקם של העוסקים במלאכה, אך אין זה הדבר ולכן עלינו להבין את המצב ולחנך את ילדינו לשימוש נבון ברשת:
1. כללים לגלישה חכמה – אסור לתת פרטים מזהים כמו שם, כתובת או מספר טלפון, אין להכנס לחדרי צ'טים שנראים מראש כמסוכנים עם שמות גסים ויש לפקפק במי שנמצא מולך – לא כל מי שמציג את עצמו כנער בן 16 הוא באמת נער כזה.
2. יצירת אווירה ביתית משתפת – אל תהיו שיפוטיים כלפי הילד, ביטחו בו ותנו לו להרגיש שיש לו אוזן קשבת אצלכם לכל דבר, כך הוא ישתף אתכם גם בדברים לא נעימים שקרו לו.
3. הגבלת זמן הגלישה באינטרנט – עדיף לתת זמן מוגבל לגלישה, לא יותר משעה עד שעתיים ביום ופחות בשעות הערב או הלילה המאוחרות.
4. סמכו על האינטואיציה של עצמכם ועקבו אחר התנהגות הילד – אם משהו שונה אצל הילד ואתם חושבים שעובר עליו משהו, אל תתנו למצב להמשיך ונסו לדבר איתו ולהבין מה עובר עליו.
5. החליטו על מיקום המחשב בבית – עדיף כי המחשב ימוקם בבית במקום מרכזי כך תוכלו לפקח על מה שנעשה והילד לא יוכל להסתגר בחדר איתו.
6. שירות סינון אתרים – ספקיות האינטרנט השונות מציעות אפשרות לחסום אתרים בעייתיים בתמורה לתשלום חודשי. כמו כן ניתן להתקין תוכנות ריגול במחשב אך רצוי לעדכן את הילד בנושא כדי שיהיה מעורב בתהליך. מדי פעם בידקו את היסטוריית הגלישה של הילד (לאו דווקא בנוכחותו...) כדי לראות היכן הוא גולש.

לסיכום – סמכו על ילדיכם ועיבדו איתם בשיתוף פעולה!
כאשר הדברים גלויים וברורים ניתן להגיע למצב בו הילד מבין גם הוא את הסכנות הקיימות וכך יוכל להימנע מהם או לפחות לדווח עליהם כאשר משהו לא תקין מתרחש.
מוקד 105 :
מוקד טלפוני שמפעילה משטרת ישראל לדיווח, מידע וסיוע בנושאי אלימות ופשיעה נגד ילדים ברשת. זהו מוקד משטרתי-אזרחי הנותן סיוע ראשוני לאירועי הפגיעה השונים ברשת.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp