מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

חומר פדגוגי- דיאלוג עם הזמן

דיאלוג עם הזמן

דיאלוג עם הזמן היא תערוכה אינטראקטיבית, ראשונה מסוגה בעולם, העוסקת בהזדקנות מנקודת מבט ייחודית.  התערוכה פורצת הגבולות, מאפשרת למבקרים הצצה לעולמם של הזקנים. דרך משחקים חווייתיים ובהנחיית מדריך זקן (כל המדריכים בתערוכה  הם גמלאים מעל גיל 70), נוצר דיאלוג בין דורי  משמעותי ומרגש אשר נותן פתח גם לשיח רב דורי במשפחה.

לתערוכה שתי מטרות עיקריות:
א.  שינוי עמדות – שבירת סטריאוטיפים על זקנה / זקנים.
ב. עידוד שיח /דיאלוג בין דורי בתוך המשפחה.
הרעיון לתערוכה נוצר ע"' ד"ר אנדריאס היינקה ואורנה כהן, יוצרי דיאלוג בחשכה והזמנה לשקט. פיתוח וביצוע הרעיון נעשה בשיתוף מוזיאון הילדים וזו למעשה התערוכה הראשונה בעולם. מאז פתיחת התערוכה בארץ ב 2012, "דיאלוג עם הזמן" הוצגה בחמש מדינות נוספות: גרמניה (פרנקפורט וברלין), שוויץ, פינלנד וטייוואן וזכתה להצלחה גדולה. 

מדוע תערוכה על זיקנה?
הזיקנה היא אחד מהנושאים החברתיים החשובים ביותר העומדים כיום על סדר היום העולמי- האזרחי, במיוחד לאור השינויים הדמוגרפיים הבולטים המתרחשים במדינות בעולם. ההערכה המקובלת היא כי בשנת 2030, שליש מאוכלוסיית העולם עתיד להיות בן יותר מ- 65. השלכותיו של השינוי הדמוגרפי הזה עשויות להיות דרמטיות בכל תחום בחיינו. יחד עם זאת, השיח סביב נושא הזקנה והזקנים בחברה הוא לרוב מוטה ומתייחס להיבטים השליליים של הזקנה.
כל אחד מאתנו עתיד להיות זקן ביום מן הימים, וכל אחד מאתנו יהיה מעוניין, סביר להניח, לזכות בכבוד ובהערכה מצד החברה הסובבת אותו ולהוות חלק בלתי נפרד ממנה. כל אחד יבקש גם לעצמו את התנאים שיאפשרו לו לחיות באופן פעיל בחברה- תוך קבלת כבוד, אוטונומיה וסולידריות.
אנחנו מאמינים שהתערוכה עשויה להוות מקור להשפעה ולשינוי, להעלות מודעות לנושא וכן להפחית חששות, לשנות עמדות שליליות ולעודד שיח בין דורי במשפחה.
חשוב לציין, כי אין בכוונתנו ליצור אידיאליזציה של הזיקנה ולפיכך חשוב לאזן בין חוויות שליליות לחיוביות.
אנו מאמינים כי על מנת ליישם את מטרותינו, על התערוכה להיות אקטיבית- חווייתית תוך עירוב רגשי- הזדהותי של המבקר.
אנו סבורים שגם לדיאלוג הבין-דורי שיתפתח בעקבות התערוכה, יש ערך בפני עצמו וגם הוא עשוי לחולל שינוי ולטפח יחס של כבוד לאזרחיה המזדקנים של ישראל.

על מנת שהקבוצה תפיק את המרב מהתערוכה, אנו מבקשים לשמור על כמה כללים חשובים:

1. בכל קבוצה עד 12 משתתפים. רצוי לחלק את המשתתפים לקבוצות מראש, על מנת לחסוך את הזמן המיועד לפעילות. הרכב הקבוצות משפיע מאוד על אופי הפעילות ולכן כדאי להקדיש לו מחשבה.     
2. רצוי להצמיד מלווה מבוגר לכל קבוצה של 11 תלמידים. כדאי שהמלווה יכיר את הקבוצה ויוכל לסייע לה במהלך החוויה. 
3.  יש לדייק ולהגיע בזמן שנקבע. מומלץ להגיע כ-20 דקות לפני זמן הסיור.
4.  במקום קיימים תאי אחסון (לוקרים), בהם תתבקשו להשאיר תיקים וטלפונים ניידים.   
5. במידה ובקבוצה משתתפים עם צרכים מיוחדים, מגבלות גופניות, או קבוצות של חינוך מיוחד, נא ליידע את מחלקת השיווק מראש, על מנת שנוכל להיערך בהתאם.

אנו רואים חשיבות רבה בהכנת הקבוצה לביקור. ניתן להכין את התלמידים לפני ההגעה לתערוכה בכמה אמצעים:
1. שיחת תאום ציפיות עם התלמידים וניסיון לחזות מראש מה הם יעברו מבחינת החוויה בביקור כזה.
2. שיח ראשוני על נושא הזקנה:
• אסוציאציות למילה "זקן" (דרך שמש אסוציאציות).
• באיזה גיל הייתם מגדירים אדם כזקן ומדוע? מה הופך אדם לזקן?
• חשבו על אנשים זקנים שאתם מכירים (סבא/סבתא) האם התיאור שניתן לאדם זקן תואם את האנשים אותם אתם מכירים? (ומה לגבי אנשים מפורסמים בגילאים אלה- שחקנים, מוזיקאים, אנשי טלוויזיה, פוליטיקאים וכד'...)
3. צפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=ZwX9Ll19cX0-  אוקינאווה – אריכות ימים ואיכות חיים ולאחר מכן ניתן לערוך דיון קצר סביב הסרטון (משך הסרטון 3 דק'):
• מה תורם לאריכות הימים ואיכות החיים באוקינאווה? (בסרטון יש התייחסות לכמה תורמים: תזונה, פעילות גופנית, ממשיכים לעבוד גם בגיל 90, חיי קהילה ומשפחה, מתן כבוד לזקנים, חיים עם המשפחה וכו'...)
• האם קיים פער בין האופן בו אנו תופסים את הזקנה (באסוציאציות שניתנו) לבין מה שנראה בסרטון? מה גורם לפער הזה?
• האם ניתן ליישם את מה שראינו בסרטון גם בחברה המערבית בכלל ובישראל בפרט? מה נדרש מאתנו על מנת שזה יקרה?
4. ניתן לערוך שיח על הנושא דרך ההתייחסות לזקנה ביהדות (כמו גם בתרבויות ודתות אחרות), כיצד נתפסת בספרות, בשירה. מצ"ב קישור לאתר מקסים בנושא: https://sites.google.com/site/ziknabasifrut/home

5. כיצד נהיה כשנזדקן? אפשר להזמין שני חברים טובים למרכז הכיתה.  כל אחד מהם יצטרך לתאר כיצד יראה חברו הטוב כשיהיה זקן:
• כיצד יראה? (שיער, קמטים, לבוש וכד')
• היכן יגור?
• כיצד יעביר את זמנו לאחר שיצא לגמלאות? (טיולים/ חיפוש אחר עבודה/ משפחה/ חברים/ התנדבות וכד'..)
• מה יהיה הסטטוס המשפחתי? (האם יהיו נכדים?)
• כיצד יבלה עם נכדיו?
• האם ימשיך לעסוק בתחביבים האהובים עליו היום? האם יהיו תחביבים חדשים?
• ועוד......

6. לקראת ההגעה לתערוכה, ניתן לכוון את התלמידים לחשוב בזמן הסיור על בני משפחה או מכרים אחרים בטווח הגילאים של המדריכים (70+) ולבחון באילו מקומות הם עולים במחשבה ומהן התחושות אשר עולות תוך כדי הביקור.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp