מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

חשיבות הקשר של סבים וסבתות עם נכדיהם

מתוך מגוון הנושאים הקיימים העוסקים בגיל השלישי, ומתוך הניסיון המתמיד שלנו במוזיאון הילדים לקרב בין הדורות וליצור דיאלוג, חשבנו כי יהיה זה ראוי ונכון לעסוק בחשיבות הקשר בין הסבים והסבתות לנכדיהם על מנת להמחיש עד כמה הקשר הזה חשוב ומשמעותי לשני הצדדים.


נכדים כהזדמנות לחיבור מחודש במשפחה ומתן תחושת ערך

משפחות רבות יעידו כי ברגע שהנכדים הגיעו לעולם, המשפחה התקרבה והתלכדה מחדש ולא בכדי. הנכדים מהווים גורם מקשר וחשוב בין ההורים ובין הסבים. המסע המשותף של גידול ילד בעולם הלא פשוט של ימינו, יחד עם החינוך שלו מהווים מוקד של לא מעט שאלות והתלבטויות, דבר המאפשר דיאלוג מחודש ופתח להתייעצות בין דור ההורים לדור הסבים. בסיטואציה הזו, דעתם של הסבים והסבתות מקבלת חשיבות וערך ומקרבת אותם מחדש למשפחה, בזכות הנסיון שלהם עצמם בגידול הילדים ובחינוך.
הסבים והסבתות מקבלים בזכות הנכדים, סוג של הזדמנות שנייה לחוות חוויה הורית של גידול ילדים בחינוך נכון יותר וביישום המסקנות שאליהן הגיעו במהלך חייהם והניסיון שצברו. האתגר המשותף יוצר עניין מחודש ומרחיב את נושאי השיחה בין בני המשפחה שכמובן מתעניינים בהתפתחות והתקדמות הזאטוטים החדשים.

סבא מקריא לילד ספר - הדור השלישי מסייע בחינוך הנכדים

חוויה מחדש של הילדות והנעורים

חשיבות נוספת שיש לקשר בין סבים וסבתות לנכדיהם היא שהנכדים למעשה מסייעים "להצעיר" את הסבא או הסבתא. בזכות הנכדים, הסבים והסבתות זוכים להיזכר בילדותם ובנעוריהם ולעיתים רבות המפגש בין הדורות יוצר חוויות חדשות ומעניינות עבור שני הצדדים. בנוסף על כך, הנכדים בשלבים המוקדמים יותר של חייהם, לרוב דורשים תשומת לב בעיקר בצורת משחק והשתובבות ובכך הם למעשה מסייעים גם לסבא או הסבתא להתמקד בצדדים חיוביים יותר של החיים ומסייעים להם להיות פעילים וחיוניים יותר גם מהבחינה הפיזית.


עד עכשיו, דיברנו על מהות הקשר בין סבים/תות לנכדיהם ומה הצעירים יותר תורמים למבוגרים בזכות הקשר הזה. כמו בכל נושא, יש גם למטבע זו שני צדדים . נוכחותם של בני הדור השלישי בחייהם של הנכדים, תורמת גם להם לא מעט.

סבא ונכד מפריחים בועות

תשומת לב מלאה וסבלנות רבה יותר לעומת ההורים

בעולם של היום, להיות הורה אינו דבר קל: מצד אחד עומדת לנגד עיניהם של ההורים השאיפה לגידול ילדיהם בצורה המיטבית תוך דאגה ,אהבה וחינוך ומנגד עומד הרצון להגשמה אישית ומקצועית. מקצועות רבים מחייבים את ההורים לשעות עבודה ארוכות ולעיתים אף "לקחת את העבודה הביתה". כל אלו, מקשים מאוד על ההורים לתת את מלוא תשומת הלב, הסבלנות והזמן לילדיהם כפי שהיו רוצים, למעט אולי בסופי השבוע. אצל הסבים והסבתות לעומת זאת, הדאגות הללו כבר לא קיימות... את מכסת העבודה בחייהם הם כבר סביר להניח סיימו ויש להם זמן פנוי ורצון לעזור ולסייע. כתוצאה מכך, זמן הבילוי המשותף שלהם עם הנכדים , מאפשר לילדים לקבל תשומת לב מלאה וזמן המוקדש רק להם וללא הפרעות. במציאות שבה הם חווים את הכל במינונים קטנים בשל הלחצים המונחים על כתפי ההורים, זוהי חויה חשובה מעין כמותה שנותנת גם לילד עצמו תחושה שהוא חשוב, יקר ומושקעים בו זמן ואנרגיות.

מסייעים לא רק בבייבסיטר...

אך אם חשבתם שעזרת הסבא והסבתא מסתכמת רק בהקדשת זמן רב יותר לנכדים, שמירה עליהם במקרה הצורך וסיוע מפעם לפעם בגידולם, הרי שטעות בידיכם. שכן מחקרים מראים כי הסבים והסבתות מאוד משמעותיים בגידול הנכד, בייחוד בעיתות של משבר, מצוקה ולחץ. נוסף על כך, הסבים והסבתות נותנים לילדים נקודת מבט רחבה יותר גם על המשפחה וגם על ההורים.
הם יכולים למשל לשתף את הנכדים בסיפורים על הוריהם כשהיו ילדים ובני נוער, ובכך לגשר על הפערים שבין ההורה לבין הילד וליצור הבנה עמוקה יותר של הילד כלפי התנהגות הוריו.
על ידי העברת הסיפורים המשפחתיים, הם גם מסייעים בשימור המורשת המשפחתית והנורמות ובכך יוצרים למעשה ייחודיות ואינדבידואליות משפחתית המועברת מדור לדור.
כאמור, הקשר בין סבים וסבתות לנכדיהם הוא נושא רחב היקף ובעל היבטים רבים והשפעות מגוונות, הן מהבחינה האישית והן מהבחינה המשפחתית. חשוב לציין כי איכות הקשר ומהותו הוא אינדבידואלי מאוד לכל משפחה.

חויה של ילדה עם מדריכה -דיאלוג עם הזמן במוזיאון הילדים

רוצים גם אתם לחזק את הקשרים בתוך המשפחה ולהרחיב את הדיאלוג בין דור הסבים לבין דור הנכדים? אנו מזמינים אתכם ואתכן ל "דיאלוג עם הזמן", לפעילות חווייתית ומרגשת אשר מציעה נקודות מבט נוספות בכל הקשור להתבגרות וזקנה.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp