מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

בטיחות ילדים בעונה הקרה

עונת החורף הגשומה והימים הקרים המלווים אותה, מהווים אטרקציה בפני עצמה לילדים רבים
שאוהבים להשתעשע בשלוליות ולרוץ בגשם. עונת החורף גם נחשבת עונה משפחתית במיוחד, כיוון שמזג האוויר הקר מושך הורים וילדים רבים, לשהות יותר בבית ולבלות יחדיו בשלל פעילויות.

יחד עם השהות הביתית הנעימה, קיימים דווקא בעונה הקרה, לא מעט סיכונים בבית ומחוצה לו הנובעים מהצורך להתחמם, ולעיתים גם נובעים מהיסח הדעת של הילדים וחוסר מודעות לפגעי מזג האוויר והסיכונים המגיעים עימו. על מנת לסייע לכולנו להישאר חמים, שמחים ובטוחים גם בעונה הקרה, הנה כמה עצות בטיחות חשובות, עבורכם- ההורים, ליישום.

מגישים אוכל חם או שתייה חמה? מקמו אותם בצורה זהירה

בחורף בעיקר, עולה הצורך הביולוגי שלנו באוכל ושתייה חמים ומנחמים. כתוצאה, רבים מן המאכלים המוגשים לשולחן בעונה זו לוהטים במיוחד וכך גם המשקאות- תה, קפה, שוקו וכולי... כדי למנוע כוויות או מגע של נוזלים חמים ,חלילה, עם הילדים כתוצאה מהתהפכות הכלים, הקפידו למקם את כלי האוכל החמים במרכז השולחן ולא בקצוות. בנוסף, השתמשו בספלים וכלים מבודדי חום עד כמה שניתן, כך שגם אם הילדים יגעו בטעות בצלחות, הם לא יקבלו כוויה והכלים ישארו קרים.
ומה לגבי המשקאות? כאשר מגישים משקאות חמים, מומלץ לבקש מהילדים לחכות עוד שנייה ולתת לכם את הרשות קודם כל לטעום את המשקאות כדי שתוכלו להעריך עד כמה הם חמים. שתיה חמה מאוד עבור ילדים אינה מומלצת, הן בשל צריבות העלולות להגרם בגרון כתוצאה מן החום, והן בשל נזק שעלול להגרם לחניכיים. לחילופין, למדו את הילדים, בייחוד בחורף לעשות "פו" לפחות 5-10 פעמים לפני שהם שותים או אוכלים משהו.
ואם באוכל עסקינן, חשוב להזכיר את כל מה שהוא אינו מזון ואף עלול לגרום להרעלה- תרופות. באופן טבעי, בעונה הקרה יש יותר נטייה למחלות ולכן סביר להניח שכדורים וסירופים יהיו נפוצים מאוד בבית. חשוב מאוד להרחיק את אלו מהישג ידם של ילדים ולהניח אותם בארון גבוה או אפילו בחדר ההורים בכדי למנוע הגעה אליהם.

קר בבית? כך תחממו אותו בצורה זהירה

עונת החורף, בשל הטמפרטורות הנמוכות שלה, גוררת בהכרח את הצורך לחמם את הבית וחדרי הילדים. את החימום ניתן לעשות באמצעים שונים כדוגמת מפזר חום, רדיאטור, מיזוג, תנורי גז ותנורי ספירלה ועוד. אם בחרתם להשתמש באחד מסוגי התנורים או במפזר חום, חשוב מאוד להקפיד לשים את אמצעי החימום הללו בפינה ניטרלית בחדר מבחינת קרבה לרהיטים, שמיכות או ווילונות כדי להמנע מהתלקחות ספונטנית שעלולה להגרם כתוצאה מהקרבה לגז או חום גבוה. חשוב מאוד גם ללמד את הילדים שאין מתקרבים לאמצעי החימום הללו ואסור לשחק איתם, גם כאשר הם עובדים וגם כשהם כבויים, בכדי למנוע מראש מצב של קרבת יתר למכשירים וכוויה אפשרית. 

במקרה שמשתמשים בתנור גז או נפט (נדיר מאוד כיום), חשוב לשמור על חריץ חלון פתוח כדי למנוע הרעלה כתוצאה מפליטת הגזים ולאפשר כניסת אוויר טרי כל העת.

ועם כל כך הרבה סיכונים אפשריים, אתם ודאי מתלבטים לגבי איזה אמצעי חימום הכי עדיף לשימוש בבית עם ילדים? ובכן, משרד הבריאות וכן ארגון "בטרם", החוקרים את נושא הבטיחות לילדים, ממליצים פה אחד על שימוש ברדיאטור או מזגן לחימום שכן הם בטוחים יותר לשימוש ומאפשרים פיזור אחיד יותר של החום בחדרים.

אל תהפכו את אמצעי החימום לאמצעי ייבוש לבגדים

בעבר היה נהוג להשתמש באמצעי חימום הבית גם כדי לייבש בגדים שנרטבו בגשם. מומלץ שלא לעשות זאת ולייבש את הבגדים במייבש כביסה או מתלה לבגדים, שכן בגדים יכולים להתלקח בקלות כאשר הם מונחים על אמצעי חימום המפיצים חום רב בבת אחת ובאזור מרוכז. 

הסכנות אורבות לא רק בבית

בעונת החורף, הסכנות אורבות לא רק בבית, אלא כמובן גם בחוץ. לכן, מומלץ להקדיש תשומת לב גם לנושא הזה:
• בימים גשומים וסוערים במיוחד, עדיף שלא לתת לילדים לצאת החוצה שכן הסיכוי לקריעה של חוטי חשמל, או התעופפות לפתע של ענפים, או קריסת עצים, עולה והם עלולים להפצע. אם בכל זאת הם מתעקשים לצאת, למרות הכל, חשוב להסביר להם שבמקרה ונתקלו בחוט חשמל אין להתקרב אליו וכן עדיף שלא יסתובבו בקרבת עצים בעלי ענפים דקים.

• עודף המים המצטבר בחורף על המדרכות והכביש כתוצאה מהגשם עלול לגרום להחלקה. לכן, אם הילדים יוצאים לאחר גשם החוצה, הקפידו שלא ירוצו, וכאשר הם עוברים כבישים- שיעברו אותם בהליכה בלבד ובנחת.

• הגבירו את נראות הילדים שלכם במשך שעות הערב. בעונת החורף, החושך יורד בשעה מוקדמת יחסית ולנהגים וכן לעוברי אורח על אופניים למשל, הראות נעשית מצומצמת. הוסיפו על כך גם גשם ורוחות שהופכים את הראות לקשה עוד יותר, ותקבלו רמת סיכון גבוהה ביותר. לכן, בעיקר בשעות הערב והלילה- ציידו את הילדים בביגוד חם ובהיר שניתן לראותו מרחוק. במידה והם רוכבים על אופניים, ציידו אותם במחזירי אור וקסדות וכן במטריות שקופות שניתן לראותן מרחוק והילדים יוכלו לראות דרכן ולהתרחק מסכנות.

• אם יש לכם תינוקות/ פעוטות שעדיין יושבים במושבי בטיחות, חשוב בחורף לפני שחוגרים אותם, להסיר מהם את המעילים לחלוטין ורק אז לסיים את תהליך החגירה. המעילים, ובייחוד אלו העבים, גורמים לחגירה רפויה יותר של הגוף ולכן עלולים להגן פחות על ילד/ פעוט בזמן תאונה. בנוסף, המעילים העבים מרחיקים את גב התינוק מן המושב ובכך יכולתו של הסל- קל לספוג את אנרגיית המכה, במקרה תאונה, פוחתת משמעותית. אם התינוק או הפעוט מראים סימנים שקר להם, ניתן לשים שמיכה עליונה לאחר שהם כבר חגורים.



נשמע לכם קצת מפחיד ומסוכן? קיימות גם מגוון אופציות בילוי בטוחות, וגם יבשות שיכולות להתאים לעונת החורף, וגם לכל עונה אחרת בשנה. אחת מן האופציות הללו היא למשל בילוי באחת מהפעילויות לילדים במוזיאון הילדים.

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp